Články oštítkované jako ‘Jeseníky’

Výlet na Vřesovou studánku v Jeseníku – říjen 2020.

Byl to rok 2017, kdy na tomto místě byla slavnostní mše, při které byl osazen kamenný oltář a já tehdy zcela náhodou v televizi narazil na pořád, který tuto náboženskou slavnost zachytil.
Současně jsem si uvědomil, že na tomto místě jsem nikdy nebyl, i když hřebenovku mám projetou na lyžích v době, kdy jsem na to jako mladík měl.

No a tak se stalo, že když zase nastala krize zaviněná pandemii coronaviru, museli jsme utéct od televizní obrazovky a když ještě k tomu byl na den 22.10. opět oznámen slunečný a krásný den, bylo rozhodnuto. Autem z Olomouce až do Koutů nad Desnou, pak výjezd na Červenohorské sedlo pravidelnou autobusovou linkou.
Řidič nám při zakoupení jízdenek oznámil, ať se ničeho nedotýkáme, protože včera mu na mobilu „e-rouška“ nahlásila 7 kontaktů. Takže jsme přes toto hororové oznámení postoupili do prázdného autobusu. Cestou pak na dvou zastávkách v Koutech přistoupilo 5 lidí a jeden krásný pes vlčák. I v zatáčkách jsme hrdinně udrželi rovnováhu a dotyk s konstrukcí autobusu byl zcela omezen.
My po výstupu vytáhli malou lahvičku desinfekce a vyrazili na pohodovou vycházku po červené značce.

20201022_110934_100440 na Červenohorském sedle 20201022_112512_100445 stoupáme po červené nad Červenohorské sedlo

Bylo krásné počasí a krásné výhledy. První naše zastavení bylo u kaple, která připomíná ty. kteří na horách Jeseníků zahynuli, či zemřeli vysílením

20201023_074545_100566 památník obětem hor 20201022_112915_100448 kaplička - památník obětem hor

Po hodině jsme dali svačinku, spočinuly u „bílého sloupu“.

20201022_123114_100459 jdeme po červené směr "bílý sloup" 20201022_124135_100462 zastávka u "bílého sloupu" poslední památka na značení cest těmito sloupy Čti více…

Lázně Jeseníky – jaro 2017

Podívali jsme se už pokolikáté do lázní Jeseník.

Byla sobota, předpovídalo se krásné jarní počasí na den kdy už bylo 4.3.2017. Takže následovalo jednoduché plánování pro majitele jízdenky FIP a v 7.56 hodin se vyjelo z Olomouce rychlíkem z Brna do Jeseníku. V 10.28 u krásně opraveného vlakového nádraží jsme nastoupili do místního autobusu a za 9 Kč nás odvezl až k hlavní lázeňské budově Priessnitz.
Podrobnosti o lázních, co vše lze tady uvidět a čeho si volně užít najdete na této webové stránce : www.jesenik.org
Ale my to dopředu neudělali a šli jsme se podívat, jestli nám v této hlavní budově mohou dát oběd, jak to už jednou tady provozovali. Ale probíhá tu rekonstrukce restauračního provozu, tak jsme se šli podívat na Lázeňskou promenádu.

DSC_7170_64139 jako nová budova lázní Priessnitz DSC_7174_64143 nové parkové úpravy jsou hotové

No a zjistili jsme, že rekonstrukce všeho v této lokalitě lázní je ukončena a dokonce je v provozu překrásná kavárna Wiener Kaffeehaus na jejím začátku. Cesty v aleji jsou vyasfaltované a sluneční paprsky ukázali jak je to tu na procházky příjemné. A slunce jen hřálo, takže po té zimě to byl balzám na tělo i na duši.

DSC_7184_64153 nová to krása lázní DSC_7250_64219 lázeňská promenáda Čti více…

Zážitky a srovnávací poznatky z okolí Rejvízu a Javorníku – červenec 2016.

Zážitky a srovnávací poznatky z okolí Rejvízu a Javorníku.

Necelý týden v době úplňku v měsíci červenci roku 2016 jsme se vydali do Jeseníků na Rejvíz aby jsme si po dvě noci užívali dárkového balíčku na relaxační pobyt v hotelu Franz. ( www.hotelfranz.cz )
Jeli jsme „autíčkem“ a s elektrokoly. Jeli jsme tam přes Vrbno pod Pradědem, abychom poznali cestu, kudy jsme ještě nejeli. Musím tuto cestu jen doporučit, protože příroda kolem je nezvyklá, zejména když do té přírody kolem silnice svítí letní sluníčko. První naše zastavení bylo v obci Horní údolí u krásného kamenného kostela, kde zjistíte že tato lokalita byla obývána převážně Němci.

dsc_8643_56447 kostelík v Horním Údolí, kde dříve bydleli jen Němci dsc_8644_56448 kostelík v Horním Údolí, kde dříve bydleli jen Němci

Pak silnice začne stoupat až na Rejvíz, kde stojí domečky, dnes už všechny krásně opravené a s udržovanými zahrádkami. Hned na začátku se objeví krásně opravený hotel Franz, kde jsme se ubytovali a sjednali si termíny pro zážitkové podvečery dvou dnů, na které byl poukaz zakoupen. Kola jsme dali do kolárny a šli se projít na Mechové jezírko, což je přírodní rezervace, kam se dostanete po dřevěném chodníčku a průchod se platí Symbolický příspěvek na údržbu cesty se platí až v domečku, který je hned na vstupu do této přírodní rezervace.

dsc_8662_56466 cestou k mechovému jezírku na Rejvízu dsc_8669_56473 mechové jezírko na Rejvízu Čti více…

Zimní obhlídka krajiny kolem Velkých Losin.

Rok 2016 nezačal moc dobře. Pořád zataženo a potřebné sluníčko nikde, sníh v Olomouci napadl jen jakoby pocukroval bábovku. A tak když 21.ledna 2016 ve zprávách o počasí byla předpověď počasí o tom, že bude po tak dlouhé době jen slunečno, bylo rozhodnuto a jelo se v pátek 22.ledna do Velkých Losin do termálního bazénu. Možná bude pěkně, možná se tam zase něco vylepšilo a hlavně asi tam nebude plno.

dsc_8785_46850 na cestě do Velkých Losin - pořízeno za Vikýřovicemi dsc_8788_46853 na cestě do Velkých Losin - pořízeno za Vikýřovicemi

Odhad byl přesný a k tomu ještě překvapení. Na bazénu mají termíny pro hlavní sezonu a mimosezonu. To pro nás znamenalo, že v mimosezoně je vstupné na 3 hodiny jen za 220 Kč pro důchodce. Kdo chce znát jiné ceny pak to je vše na webu http://www.termaly-losiny.cz/ .
No a tak jsme s radostí vstupovali do areálu, zcela znalí toho jak to tady chodí. Ale musím dát informaci, že když jsme procházeli od zaparkovaného auta, měli jsme smíšené pocity. Parkoviště bylo plné jako vždy, kdy tady jsme. Nad námi modrá obloha zalitá sluncem a okolní kopečky už cestou dělali při pohledu na ně jen radost. Tak to jsme tedy vyhmátli.

dsc_8807_46872 před areálem termálů ve Velkých Losinách dsc_8808_46873 před areálem termálů ve Velkých Losinách Čti více…

Poznáváme krajinu v údolí říčky Desné a jejího okolí.

Nemůžeme v letošním roce vyjet do světa na více dní, tak proto se soustředím na místa, kam stihneme dojet během dne, protože jen tak posedávat doma, to je hrozná nuda. A vzhledem k tomu, že jsem režista a jízda vlakem je téměř zdarma, našel jsem si lokalitu, která má krásné vlakové spojení mezi Olomoucí a Šumperkem. A když k tomu přidáte úžasné cyklostezky kolem říčky Desné a poklidnou silniční dopravu směrem k Červenohorskému sedlu, kde je v letošním roce zastaven provoz pro veškerou silniční dopravu, je to ideální lokalita pro poznání této krásné krajiny v podhůří Hrubého Jeseníku.
Rádi se sem vracíme a zjišťujeme jak rychlé proměny tato lokalita zaznamenává.
Poprvé jsme si tuto skutečnost uvědomili v okamžiku, kdy jsme navštívili park v okolí zámku v Loučné nad Desnou.

dsc_0407_27095 zámecký park v Loučné nad Desnou dsc_4869_43284 hromada uklizena v červnu 2015

Na tomto webu jsem našel jeho historii www.loucna-nad-desnou.cz/o/zamek-loucna-nad-desnou a v této vzpomínce z roku 2014 jsem zaznamenal první naše setkání s tímto místem. ( www.cestotipy.cz/2014/relaxacni-pobyt-v-obci-branna-v-kvetnu-2014/ ) . Dokonce jsem se o tento vývoj začal zajímat i trochu jinak a mám dobrý pocit, že jsem snad i napomohl odstranit skládku stavebního odpadu před zámkem.
Objevili jsme úžasné místo pro zážitkovou večeři a hned ji taky zdokonalili, že jsme si našli krásný den, kdy jsme tady byli na oběd a hned i na večeři. A dali si vždy něco z pochoutek místní rybářské kuchyně a to přímo pochoutkového pstruha, pokaždé s jinou úpravou a chutí. Ale vždy v krásném prostředí a s milou a rychlou obsluhou.

dsc_5178_43270 v rybářské baště nad Sobotínem - pstruh s nivou a žampiony dsc_5170_43263 pozor na peněženku, drahé a dobré a dá se platit i kartou Čti více…

Nezvyklý den a nezvyklé zážitky v údolí kolem říčky Desná.

Bylo 24.června 2015, byla obyčejná středa, ale podařilo se nám slavit se ženou tento den 43 společného života. Tak co si tak nadělit nějakou tu lázeňskou proceduru. Pojedeme jen tak bez ohlášení a objednávání do Velkých Losin a uvidíme. Třeba už je v provozu nový termální park. No a když ne, zkusíme si dát nějakou tu perličkovou vanu či výřivku. No a budeme se courat po místech kde jsme už někdy byli a budeme trávit nezvyklý den a mít nezvyklé zážitky. A tak se stalo.
Jeli jsem do Rýmařova. Už třetí rok se tu opravuje silnice na Rýmařov od Dlouhé Loučky. A tak jsem jeli přes Sovinec. Tady jim schází už jen 2 km oprav a bude nová silnice v celém úseku, když se podaří obci Sovinec opravit tu místní hrůzu. Zatím se to řeší cedulí kde je napsáno „silnice v havarijním stavu“. Někteří si už natolik zvykli že jezdí i víc jak 50 km/hod.
Až na Skřítek pořád parádní silnice. Tady jsme se nadýchali horského vzduchu a zavzpomínali na doby, kdy jsme tu pobíhali v zimě na vyznačených běžeckých tratích. Ale kousek pod sedlem je obec, spíše osada, dnes již chatová osada Klepáčov, kde se nachází krásný a malebný dřevěný kostelík z 18 století. A jako ten macatý hlemýžď se pomalu sunul po kameni, tak pomalu se tu mění čas.

dsc_3747_41903 kamenný skřítek na sedle na Skřítku dsc_3735_41891 dřevěný kostelík v Klepáčově

Ale v Sobotíně, kde dříve pan Klain vyráběl kolejnice pro celou rakousko-uherskou železnici se objevil krásný motorest a za ním opravený zámek kde žil pan Klein, ale kde se objevila nová kostra lázeňského domu a rýsuje se nový zámecký rybník, se to rázně a rychle mění.

dsc_3751_41907 motorest v Sobotíně dsc_3756_41912 zámeček v Sobotíně po panu Kleinovi

Takže naše naděje, že v termálním parku ve Velkých Losinách se to také už dokončilo nás nutí popojet tam.

dsc_3774_41930 staveniště nového termálního parku na tři dělníky tu je ještě hodně práce dsc_3766_41922 stav studánky v červnu roku 2015 Čti více…

Cesta do míst, kde bývaly německé vesnice, kde je „Díra u Hanušovic“.

Jako důchodce nemusím plánovat výlety na soboty a neděle. Vyrážím tehdy, kdy má být krásné počasí. A tak se stalo, že jsem hned po ránu uháněl na elektrokole na nádraží k vlaku jedoucímu z Brna na Jeseníky. Zjišťuji, že vlak má vagon pro úschovu zásilek během přepravy v jeho přední části za úplatu a tento vagon jede přímo a jen do Šumperka a pak v zadní části dva vagony pro volnou přepravu kol, co pojedou přes Ostružnou až do Jeseníku.
A tak teprve za jízdy vznikl plán výletu. Jedu na režijku, co by režista a tak si to můžu dovolit.
Vystoupil jsem v Hanušovicích. Důvodem bylo to, že jsem viděl fotky z místa, kde dříve stála obec Prameny a která se nachází už jen pod pojmenováním někde mezi obcí Hynčice nad Moravou a Kopřivnou, ale musí se jet po hodně špatné silničce která vede jen mezi pastvinami a ze které je pak odbočení po modré značce na místo označené Prameny.

dsc_1655_39867 dostal jsem se do Hynčice nad Moravou dsc_1665_39877 hřbitůvek kam už nevede řádná cesta pohled který mě donutil se tam dojít podívat

Ale i Hynčicích se objeví místo zapomenutého hřbitova, kde už není přístupové cesty, jen kolem posečená pastvina s krásnými koníky a hřebeček je rád, že se u něj taky někdo zastaví a pokecá s ním.

dsc_1662_39874 musí se mi taky předvést, kdy zase někdo dojde ? dsc_1659_39871 pohled do Hynčice Čti více…

Krásný den pro důchodce na hoře Praděd – březen 2015.

Je to jako magnet, když se dovíte ve zprávách, že má být ještě jasno a bez mráčků i mraků. A protože důchodce, který náhodou nemusí na prohlídku či odběry do lékařského zařízení, může na to reagovat a vyrazit za krásami přírody v nejbližším okolí. A protože Olomouc je na dosah pohoří Jeseníků a na Praděd se dá dojet i veřejnými dopravními prostředky vyhledali jsme si vhodné spojení a ráno v 7.07 hodiny jsme vyrazili vlakem do Bruntálu. Vystoupili jsme a žasli, protože v Bruntále je téměř dokončené přednádraží s autobusovou zastávkou, veřejnými záchodky a uzaviratelnými boxy na kola, což je věc, kterou jsme ještě nikde v našem Česku nezahlédli. Navíc od tohoto téměř dokončeného díla jsme v dáli spatřili snad poprvé bílé siluety Jeseníků a viděli největší svíčku vysílač na Pradědu.

dsc_8787_36812 rekonstruované okolí vlakového nádraží v Bruntále dsc_8789_36814 tam v dáli je vidět Praděd

Tady jsem naletěli na zběsile se chovající cizinecký pár a jejich zásluhou jsme utratili za autobus jedoucí sice ne Ovčárnu evidovanou pod obcí Malá Morávka, ale jeli jsme o jakýsi kousek větším okruhem přes Vrbno pod Pradědem a to ještě i přes Karlovice. Platili jsme za jeden lístek 47 Kč, ale protože za vlak jako režisti to bylo 0 Kč, tak se to dalo přijmout, už taky proto, že vyhlídková jízda byla v tomto počasí inspirující. Je to tady krásné území, které je naprosto ideální pro cykloturistiku. V Karlově Studánce jsme přestoupili na autobus, jedoucí na tu cílovou Ovčárnu a zaplatili dalších 23 Kč na osobu. (www.volareza.cz/index.php?s=cs-OV )
Po vystoupení na parkovišti u chaty Sabinka jsme hned dýchali jarní vzduch, vnímali probouzející se jaro a cítili, že slunce už i hřeje. Bylo 10.15 hodin a my vyráželi směr nejvyšší hora na Moravě a pohoří Jeseníků. Kdyby jsme v Bruntále posečkali na spoj jedoucí v 9.10 hodin, jeli by jsme přes Malou Morávku a měli naprosto stejný čas dojezdu na Ovčárnu. No kdyby jsme z Olomouce jeli přímo autobusem v 6.30 hodin, tak by jsme v té nádheře vystoupili o celou hodinu dříve, ale stálo by nás to za jednoho celkem 76 Kč a 21 Kč. Takže jízda na Praděd, když je pěkně se vyplatí i plnoplatícím důchodcům a to autobusem, protože nepřípoje u vlakové dopravy udrží zájem jen mezi režisty.
Na obloze po výstupu jen modro a mráček žádný, naprosto žádný. Vítr s nulovou rychlostí, no prostě takové počasí jsme tady ještě neměli.

dsc_8797_36822 v dálce Petrovi kameny a patrné hromady sněhu dsc_8813_36838 chata Kurzovka a v pozadí Petrovi Kameny Čti více…

Naplánujte si výlet na Dlouhé stráně.

Naplánujte si výlet na Dlouhé stráně .

Někdy za pěkného počasí jsem se rozhodli a vyjeli na výlet s cílem dostat se na přečerpávací nádrž Dlouhé stráně. Nejrychleji se k vodní nádrži dostanete tak, že z Koutů nad Desnou vyjede sedačkovou lanovkou. Určitě ale nezapomeňte si na pokladně zakoupit lístky a teprve pak jít k nástupní stanici, která je osazena takových 15 m nad silnicí a nebudete se muset pro lístky vracet. Když dojede na vrchní stanici, ve volných dnech ti jezdí menší autobus a doveze, obrazně řečeno, až k vodní hladině.

dsc_0112_35544 dsc_0117_35549

Ale kochat se okolní přírodou je asi příjemnější výlet a tak se po vystoupení z lanovky dáte po červené značce k Tetřeví chatě, Tady se můžete rozhodnout jít po silnici a nebo pěkně do vrchu po červené. Mohu doporučit příjemnější řešení dát se po silnici a pak se kochat pohledy na protější svah, kde je vidět chat Švýcárna a věž na Pradědu, ale i Petrovy kameny.

dsc_0148_35580 dsc_0158_35590 Čti více…

Relaxační pobyt v obci Branná v květnu 2014.

Dárek který potěšil –
proto budu vzpomínat na relaxační centrum v obci Branná.

Dostal jsem k narozeninám dárek na relaxační pobyt v obci Branná, kde když je škaredé počasí máte pocit, že jste na konci světa. Ale když se ubytujete v hotelu, který nabízí atrakce vitálního světa, jste jako ve snu a nevycházíte s údivu. Však se na webových stránkách www.relaxkolstejn.cz a na www.pivovarkolstejn.cz a na www.vitalni-svet.cz můžete přesvědčit, že zaznamenávám pravdivou informaci. Ještě než jsem měl přijet je mi po telefonu nabídnuta hodina pro masáže, rašelinové zábaly a pobyt ve vitálním světě. Když jsme dojeli, vše bylo zaznamenáno na pobytové kartě, vše bylo řádně vyjasněno a objasněno a tak se už ani nedalo zahálet. Hned po příjezdu do obce Branná jsme šli na hotel a do bazénu s protiproudem, únava s přesunu byl hned pryč. Potom zase objednaná masáž po předešlém nahřátí. Odpočinek před večeří a pak to přišlo. Takové chuťové zážitky, které jsem dosud já ani manželka nepoznali. Absolutní špička v podobě rybího filetu na úžasném sosu a k tomu bramborové medailonky, předkrm a zákusek a k tomu pivečko z místního minipivovaru. No prostě zážitek v podobě chutí.

dsc_0372_27060 obec Branná - Relax centrum Kolštejn dsc_0362_27050 záběry z obce Branná

Pak procházka při zapadajícím slunci, kdy v televizi i rozhlase do vás hustí, že se očekávají vydatné deště. Tady krásná viditelnost a červánky nad zapadajícím slunce mezi honícími se mraky. Na hrad jsem se nedostali, ale zase se o něm něco dovíme na těchto stránkách. http://www.hrady.cz/index.php?OID=111&PARAM=2 Tyhle stránky už jsou asi neudržované, protože hrad je už z vnější strany zcela opravený a tak asi příště do něj i nahlédneme.

dsc_0365_27053 hrad Kolštejn v obci Branná dsc_0383_27071 takové tu bylo počasí dne 14.5.2014 kdy v mediích byla předpověď vydatných dešťů na celém území Česka Čti více…