Články oštítkované jako ‘2021’

01_ Dubaj – první dva dny po příletu

Dnes máme sobotu 27.11. Začinám zapisovat vzpomínky. Už v úterý 23.11. jsem šel objednat testy na PCR. Den na to v podvečer jsme konečně věděli, že už zaplacený pobyt v Dubaji asi bude i realizován. Pak už stačilo jen vytisknout papír na negativní test a QR kód na to, že máme dvojí vakcinaci na covid. Ten se bude předkládat u přepážky při odbavení.
A tak se stalo, že skutečně ve čtvrtek 25.listopadu máme v rukách letenky a můžeme nastoupit do letadle společnosti Emirates do Dubaje.
Z terminálu 1 jsme letěli po hodně dlouhé době a tak jsme mohli objevit mnoho změn proti minulosti. Po odbavení u přepážky totiž jdete přes kontrolu pasů, kdy vás automat nafotí a pak automaticky i pustí do prostoru, kde jsou free obchody a až za nimi pak u jednotlivých gatů – bran dojde ke kontrole zavazadel, které si berete na palubu.

20211125_120900_106862 na letišti Václava Havla v Praze 20211125_135444_106865 letadlo kterým poletíme

Z gatu jsem letedlo fotil, ale pak to byl šok, jak je ve skutečnosti to letadlo dlouhé. Měli jsme místo 34AB u okna, ale nad křídlem. Potom se ukázalo, že jsou i značně volná sedadla i uprostřed paluby a tak jsme oba 5,30 hodin měli i polohu v leže a možná jsme i část cesty dlouhé 5:30 hodin zdřímli. Papání a pak i zákusek s kafíčkem a už se přistávalo. Dalo se to prostě přečkat, protože se dalo i sledovat na monitoru kudy letadlo letí, kamery snímaly co je před a pod letadlem a byly k dispozici volitelné kanály. Ale ne každý monitor byl plně funkční a měl i dlouhou odezvu po vybrané volbě.
Bylo něco po půlnoci, odvoz na hotel Atana čekal s cedulkou s nápisem našeho jména. Takže jsme se kontaktovali s řidičem a po 01:30 hodině jsme si užili čekání na přidělení pokoje. Něco se muselo přihodit, protože jsme nebyli jediní, kdo po hodině bouchal do pultu. I statná občanka a její skupina si tohle v burkách dovolily. Do postele jsme se dostali před 03:00 hodinou.
Probuzení bylo těsně před 10:00 hod. a tak jsme ještě stihli naši první snídani. Pořádný nepořádek, spousta lidi a pak i velmi špatný celkový dojem. Protože v dosahu nebyla směnárna a hotel měnil v nevýhodném kurzu, tak jsme neměli zatím žádné místní Dirhamy označené vždy jako AED.
Takže jsme hned na poprvé šli po svých směrem k moři. Stalo se, že jsme se seznámili se systémem krytých průchodů, pohyblivých chodníků a schodů nad dálnicí či místní silnicí.

20211126_114622_106912 pohled na druhá stranu hlavní ulice 20211126_122800_106925 jdeme na obhlídku okolí a to směrem k moři Čti více…

02_Dubaj poznávaný s českou průvodkyní v odpoledních hodinách

Když jsem se připravoval na pobyt v Dubaji, zcela náhodou jsem objevil webovou stránku www.pruvodkynedubaj.cz . Mohl jsem komunikovat česky a získat nejen základní a důležité informace, ale mohl jsme si ze zaslané nabídky i vybrat výlety doplněné o fotky a podrobnější informace, z nich ta nejdůležitější pro nás byla informace o ceně a jak ji je možné uhradit i předem.
A tak jsem získal i druhou webovou stránku www.sinimar.eu, kde jsem vše dojednal a z nabídky vybral a zaplatil a dokonce jsem měl i potvrzené termíny prohlídek míst, která kdybych neviděl, tak bych o Dubaji ani nemohl s nikým promluvit.
Odpadla tak starost hlídat větší obnos hotovosti, řešit problém se směnou na místní měnu. A mohl jsme se skrytě těšit na to, že v rámci naplánovaných a předem zaplacených prohlídek se jen nám dvěma bude věnovat průvodkyně znalá místních poměrů, dostaneme výklad v jazyce rodném a výklad žen, které tu žijí déle jak 9 let. A už dopředu sděluji, že jsem mohl i za jízdy filmovat a fotit, na pokyn došlo třeba ke zpomalení, bylo nám na vhodném místě zastaveno, abychom si mohli něco lépe a v klidu vyfotit. Prostě bylo to profesionální a vše v poklidu k naší velké spokojenosti.
Mohu já i manželka vřele doporučit, s takovou službou jsme se ještě nepotkali.
A protože v tomto roce je v Dubaji i EXPO 2020 a pro seniory nad 60 let byl vstup zdarma, měli jsme přes tyto služby zajištěny vstupenky a vlastní výstaviště jsme navštívili 2x přes celý den a jednou dne 2.prosince i v podvečer. To proto, že tento den byl státní svátek SAE a na výstavu mohl každý na bezplatně vydávanou vstupenku. Takže jsme neplánovaně poznali to, jak vše funguje, když se na jednom místě objeví více jak 5 milionů lidí (zatím jen můj odhad ) v jeden den. Zážitek, který si budeme asi napořád pamatovat.
Přes tyto služby jsme si objednali na 28.listopadu odpolední prohlídku trvající 4,5 hodiny s tím, že ukončíme prohlídku pod věží Burj Khalifa a na 19:00 máme zaplacen vstup a výjezd do 125 a pak 124 podlaží, s tím, že uvidíme i noční nasvětlenou zpívající fontánu.
Dopoledne jsme si užívali pobytu u hotelového bazénu abychom si odpočali a dalo se našemu poznávání Dubaje taky říkat něco jako dovolená.

20211126_072951_106897 seznámení a naším hotelem Atana 20211126_073009_106898 seznámení a naším hotelem Atana

Paní přijela přesně na čas k hotelu a my nastoupil, jako bychom se dávno znali. No Čech Čecha v Dubaji asi lehce pozná.
První zastavení bylo v Marině. Paní zaparkovala na vhodném parkovišti a šla s námi na prohlídku toho nejzajímavějšího v dané lokalitě s tím, že nás dovedla do směnárny, kde jsem mohl směnit v tom nejvhodnějším možném kurzu, což bylo za 1 EUR celkem 4,01 AED.

20211128_143532_107049 raritou je dům stočený o 90 st. 20211128_145939_107072 takže vracíme se k autu Čti více…

03_Dubaj poznávání starého města Deira s průvodkyní v dopoledních hodinách

03_Dubaj poznávání starého města s průvodkyní v dopoledních hodinách

Dnes bylo 30.listopadu a tedy úterý. Po snídani si jdeme sednout před hotel na lavičku a čekáme až někdo pro nás přijede a pojede se na prohlídku jiné, straší části Dubaje. Tentokrát jen se zpožděním 10 minut s velkou omluvou, že tudy už paní projela, ale nevšimla si názvu hotelu. My nasedáme a vyráží se na prohlídku, která je spíše zaměřená na starou část Dubaje. První jízda je podle hlasu z mobilu k muslimské mešitě, kde je dovoleno provádět prohlídky za určitých podmínek i cizincům.
Mešita je objevena mezi rodinnými domy, tedy mezi oplocenými zahradami. Paní průvodkyně, znalá prostředí a toho, jak to tu chodí, nás odvedla do převlékárny. Tady jsme si vybrali hábit co nám padl na naše oblečené postavy.

20211130_093421_107520 první zastavení - mešita kam může i cizinec na prohlídku 20211130_095342_107552 na prohlídce mešity v Dubaji

I tady platilo, že šaty dělají člověka. Najednou z nás byli muslimové, já v bílém a žena ve fialovém, ale ta měla na výběr více barev. Pak přišla muslimka co to tu asi i hlídá a provedla u ženy odborné pokrytí hlavy. I průvodkyně se musela převléci a ukázat doklad, že může provádět. Pak už jsme jen koukali a poslouchali. Nebyla to stará mešita jak by se dalo předpokládat. Tahle byla postavena v roce 1986 a pak rozšířena v roce 2003 a opravena v roce 2011. Koberec byl vyroben v Německu. Dostali jsme výklad k muslimskému náboženství a byli jsme upozorněni na displej, kde jsou vidět časy, kdy je třeba se pomodlit.
Z této mešity jsme jeli k místu, které je nazváno FRAME, rám.

20211130_103504_107561 pod vyhlídkou FRAME 20211130_104938_107581 výhledy z FRAME

Je tu v parkové úpravě osazena „zlatem“ se lesknoucí stavba vysoká 150 m, kam se vyjede výtahem a prochází se po horní plošině, kde je skleněná podlaha na kterou zpočátku nehodláte vstoupit, protože pod vámi je těch 150 m.

20211130_105100_107587 výhledy z FRAME 20211130_104909_107580 skleněná podlaha a pohled pod sebe Čti více…

04 – Dubaj – pobyt na plážích v okolí hotelu

Je tu další den našeho pobytu a to je 1.prosince a je středa. Pořád někam trajdáme, tak je třeba si i odpočinout někde na pláži. Máme už zakoupenou stříbrnou kartu na veřejnou dopravu a tak už můžeme jet touto veřejnou dopravou někam na pláž o které se povídá, že je zajímavá a třeba i dobrá. Večer jsem poslal dotaz, jak se co nejrychleji dostat na pláže k moři, kde to je nejblíže a dostaneme-li se tam metrem či jinak.
Dobrá rada přišla obratem. Od zastávky u Vašeho hotelu pojedete na zastávku Al Safa. Přejdete tubusem nad dálnicí a tam budou stát taxíky. Za 12 až 15 AED vás odvezou na Kate Beach. Přesně tak jsem to udělali a v 10:00 jsme vystoupili z taxiku. Stál 12 AED a nechával jsem to na 15 AED, prý to je obvyklá slušnost cizinců. No a pak už to je jen nuda. Tato pláž je hodně oblíbená a doporučovaná hostům z velkého množství hotelů. Najdete zde hodně stánků s občerstvením. K tomu dřevěné a široké (spíše umělohmotné) chodníky na procházky, co se pořád ručně metou, takže bez drhnoucího písku pod nohama.

20211201_102238_107858 na Kate Beach - velké pláži se zázemín 20211201_102612_107862 na Kate Beach - velké pláži se zázemín

Vedle nich pak široké zelené chodníky betonové, po kterých se projíždí na kolech, koloběžkách a běhají ti co drží kondici. No a potom posezení u stánků a sem tam deštníky a s lehátky za úplatu a pak těsně u vody ti co mají rádi poležení na dece na teplém a jemném písečku. Občas je tu vymezený prostor pro sportovní zázemí upotřebitelné na vodě, jako skůtry, mořské kajaky, paddlebpordy a jiné hračky kde za půjčení zaplatíte stejné hodnoty jako u nás, ale musíte si to násobit 6-ti, aby jste poznali tu českou cenu. No a tak jsme jen leželi a chodili do teploučké vody.

20211201_122930_107892 náš polostan - vždy jediný toho druhu na daném místě 20211201_122828_107889 ležíte a vidíte i tu nejvyšší stavbu světa Čti více…

05_EXPO 2020 tři dny našeho pobytu, které jsme věnovali prohlídce světové výstavy EXPO 2020.

Předem chci uvést informaci, že ze zpráv o EXPU 2020 jsme věděli, že celý areál se nachází na ploše asi 4 km x 4 km. Bylo tedy jasné, že za jeden den se to nedá v žádném případě stihnout. Když jsme byli osloveni cestovní kanceláří SnailTravel, že lze navštívit EXPO 2020 i zdarma, pokud je nám více jak 60 let, začal jsem plánovat návštěvu Dubaje spojenou s touto akcí.
Cestovka tentokrát zcela zklamala, ale dotáhl jsem to s nimi na objednání letu a hotelu s polopenzí a to jen proto, že jsem celou akci studoval a plánoval a prohlížel jsem i různé reportáže o Dubaji. Dospěl jsem také k závěru, že už se na tuhle cestovku obracet nebudu, protože její spolehlivost už pro mě neplatí. Nemají v Dubaji českého delegáta a dostali mě do trapné situace s ubytováním na hotelu. Původně nabízeli hotel jen se snídaní a na můj požadavek s polopenzí dlouho nereagovali. Dokonce i cena letenky byla původně nižší, než kterou jsem po průtazích jejich cestovky platil. Na dotazy odpovídali až po mých urgencích a vymlouvali se na covidovou situaci. Ohledně situace s covidem to bylo ještě složitější a časově velmi dramatické. Až v závěru to vyřizoval někdo jiný a naštěstí to celé vyšlo. Ale to podstatné poznávání Dubaje jsem si zajistil u zcela jiné a velmi spolehlivé cestovní kanceláře o čemž píši v úvodní vzpomínce na první dny pobytu v Dubaji.

Všechny články o pobytu v Dubaji budu nejdříve komentovat, potom přidám jen několik fotek a veškerou váhu dám do připojeného fotoalba. Protože Dubaj je něco zcela vyjímečného a to EXPO 2020 nelze nijak detailně a popisně odvyprávět. To je totiž souhrn prožitků a postřehů.

20211129_100159_107271 na přístupové cestě od metra 20211129_101819_107278 v hlavním stanu, kde se koná vše významné daného dne

Takže nyní jen k tomu EXPU 2020. Letíte-li se společností Emirates je vstup zajištěn pro seniory nad 60 let bezplatně. Jiným se zajistí za úplatu touto leteckou společností.
Vytištěnou vstupenku jsem ukázal při vstupu do areálu expa. Byla pořízena na místě má fotka do databáze, aby při dalším vstupu nemohl do areálu někdo jiný. Musel jsem předložit QR kód, že jsem naočkován a mohl jsme vstoupit. Byl jsme nasměrován k prohlídce zavazadel. No a pak už jsem mohl vstoupit kamkoliv, někde bez fronty na prohlídku, jindy se fronta tvořila proto, že byl v pavilonu dané země krátký prezentační filmový program.
My do areálu vstoupili dvakrát na celý den. Jednou pak v den státního svátku a to až v podvečer.
Poprvé, to byl zrovna německý den, a bylo 29.listopadu. Tento den byl spojený s velkolepou slávou a pochodem vojáků v historických a mě dosud neznámých červenobílých krojích. Ten den jsme potkali i další dvě pochodující vojenské složky. Hned první den jsme navštívili mezi jinými i ten Český pavilon. Zcela náhodou šel na TV 2, den před našim odletem pořad o české expozici na EXPU 2020.
(https://www.ceskatelevize.cz/porady/14088225831-ceske-expo-v-dubaji/221562263220001/ ) . Do pavilonu jsem tedy vstupoval s jasnou představou a s hrdostí, ale bylo to velké zklamání. Když nás oslovila anglicky průvodkyně, musel jsme ji oslovit i já, ale Česky. Musel jsem ji toto mé zklamání sdělit, ale zmohla se jen na to, že o tom bude informovat vedení pavilonu. Oč pak horší to bylo, když jsme navštívili pavilon Slovenský, který měl nesrovnatelně kvalitnější prezentaci toho co Slováci umí.

20211129_102413_107285 pavilon arabských emirátů 20211129_104723_107308 vodní svět - Water Fuature - každých 15 minut pak velké vodopády Čti více…

06 – Dubaj – EXPO 2020 v podvečer dne 2.prosince

Dne 2.prosince měli Spojené arabské emiráty státní svátek, bylo 50 výročí od založení státu a od zahájení jeho prosperity. Dopředu jsme to nevěděli, ale nakonec to byla obrovská životní zkušenost a asi málo lidí z Česka mohlo takovouto atmosféru prožít. Takže z tohoto pohledu to bylo něco, co jsme nečekali, ale stálo nám to za to. Máme víc jak 60 let, takže každý den můžeme na tuhle světovou výstavu EXPO 2020 vždy zdarma, ale musíme mít očkování a respirátor. Přísně se to kontroluje. Tento podvečer to byla zcela jinak. Jen po protekci, kterou byly bílé evropské obličeje a viditelný seniorský věk, jsme se tam dostali aniž by nás někde ušlapali. Jen jsme byli dodatečně nasměrování k místu, kde nám dali skutečný lístek na volný vstup, jak ho dostal každý, kdo na výstavu šel. Dle našeho odhadu tam mohlo ten samý čas jako my asi takový 1 až 2 miliony lidí. Snad to někdy opravím, pokud se o tom místní tisk zmíní. Takže dál už jen foto, které jsme tuto situaci nafotili.

20211202_155204_107989 20211202_170123_108014

20211202_175157_108032 20211202_180730_108041 Čti více…

07 – Dubaj – EXPO 2020 – třetí denní prohlídka pavilonu v areálu

Dne 4.prosince jsme se podívali na EXPO 2020 v Dubaji již potřetí.
Byla sobota a na výstaviště jsme dorazili těsně před otevřením bran do areálu v 10:00 hodin.
Povídání o EXPU 2020 je zbytečné, protože se to musí vidět. Jedině co lze říci, nebylo tam ten den hodně lidí a tak jsme se dostali do některých pavilonů jen po krátkém čekání, protože v pavilonech mají video prezentace, či krátké filmy na velké projekční ploše, a proto pouštějí najednou jen omezenou kapacitu. Proti 2.prosinci, kdy byl na EXPO 2020 vstup zdarma pro každého to bylo, jako by o tento projekt světové výstavy nebyl žádný zájem, ale opak je pravdou. Ale bylo to v pohodě a my tam byly celých 8 hodin, takže jsme končili s prohlídkou pořádně unaveni.

20211204_105901_108271 končíme s prohlídkou expozice Království Saudi Arabia 20211204_133614_108320 asi jeden z těch "nej" pavilonů

20211204_164013_108391 jsme u pavilonu Alif - The Mobility Pavilon 20211204_161213_108377 v ruském pavilonu - mozek a pak projekce jeho nápadů Čti více…

Podzimní objevení přehrady Skalička.

Už jsem si začínal myslet, že znám v okolí Olomouce kde co, ale zase jsem objevil něco, kde jsem ještě nebyl, neviděl a nevyzkoušel.
Byla neděle dne 17.10.2021 se slunečným počasím, a proto jsme naložili do auta skládací kola a nasedli a jeli směr Hranice. Slunce stálo na svém místě, když jsme projížděli kolem železničního viaduktu v Jezernici. Neodbočil jsem tady jenom já, ale najednou to vypadalo, že si viadukt hodlá prohlédnout téměř každý.

20211017_114518_106778 Jizernický viadukt při silnici Lipník - Hranice

Cílem naší cesty byla ale až obec Skalička o které se dosti často mediálně mluví ohledně inudační přehrady na řece Bečvě.
Když jsme přijeli na parkoviště před místním obchodem a šli se podívat už i s rozloženými koly do parku při bývalém místním zámečku, tak už tady jsme objevili krásně opravený zámeček, který slouží jako domov důchodců.

20211017_121424_106779 kaple v zámeckém parku ve Skaličce 20211017_121502_106780 zámek ve Skaličce - domov seniorů

Travnaté plochy byly posekány, a i volně stojící kaple zářila novotou. Jen jsme zírali a nechali se ohřívat podzimním sluníčkem.
Pak už jsme nasedli na kolo a jelo se na lokalitu Kamenec, taková skutečná samota se samotářem a velkým hospodářským prostorem s krásnými kohouty, slepičkami, kozenkami a ovečkami.

20211017_123359_106786 hospodářství na Kamenci 20211017_123622_106787 lávka u Kamence přes Bečvu

Pak byla zavěšená lávka nad řekou Bečvou a pak se už jelo po asfaltované cyklostezce kolem rybníků, z nichž jeden nejblíže obci slouží i k letní rekreaci.

20211017_130004_106797 rekreační rybník u Hustopečí nad Bečvou 20211017_141200_106815 občerstvení u rekreačního rybníka v Hustopečích nad Bečvou Čti více…

Výlet do okolí Nového zámku u Litovle.

Dne 10. října byla neděle po volbách do sněmovny, kdy má po tomto datu nastat změna, jaká to bude, to se přesvědčíme až po delší době. Snad to nedopadne tak, jak se změnilo okolí tohoto zámku, který se nechází v obcí Bílá Lhota poblíž Litovle. Podle informací na webu wikipedie.cz jsem našel něco o historii ale také jsem našel i kopii staré pohlednice, kde je vidět, jak to vypadalo kdysi a já to pak tento nedělní den v říjnu roku 2021, či v květnu 2014 osobně viděl. A proto připomenu i fotky pořízené v květnu roku 2014. Jinak samostatná vzpomínka na webu : https://www.cestotipy.cz/2014/nedelni-toulky-mezi-litovli-a-mladci-a-jeste-neco-navic-%e2%80%93-2014/

20211010_140622_106631 před vlastním zámkem 20211010_145544_106640 dříve zámecké hospodářství, nyní ubytovací kapacity jezdeckého areálu - apartmány

Historie o tomto místě a tomto území praví následující :
V 2. polovině 16. století postavili Černohorští z Boskovic nevelký renesanční lovecký zámek, na jehož místě v roce 1690 byl postaven Lichtenštejny rozsáhlejší barokní zámek. Ve 30. letech 18. století byl přestavěn dle plánů A. Beduzziho a v interiérech vyzdoben nástěnnými malbami D. Meninardiho.
V letech 1761–1762 sloužil jako lazaret. V roce 1805 zámek vyhořel, ale mezi lety 1813–1820 byl opět obnoven podle plánů lichtenštejnského architekta Josefa Hardtmutha v klasicistické podobě. Zámek a park sloužil především pro pobyt v době lovů a občas též jako letní sídlo. V části byly kanceláře lesního úřadu, od konce 19. století byl zámek přeměněn na kanceláře správy úsovského panství. Administrativním potřebám Lichtenštejnů sloužil do roku 1945.
Zámek má také park v anglickém stylu vytvořený v letech 1813–1820, ve kterém jsou empírové budovy, např. Chrámek přátelství (altánek), obelisk „Komín“, rytířská síň „Rytírna“ (altán s 16 toskánskými sloupy). V době romantismu byly oblíbené dostavby a úpravy přírodních útvarů, takže do zámeckého parku v Mladči stavitel postavil Čertův most, který tvořil zděnou lávku, či bránu spojující skaliska. Anglický park zvolna přechází do volné přírody.
Já nyní nafotil i zámecký rybník a jeho okolí

20211010_142430_106633 u zámeckého rybníka 20211010_142746_106637 u zámeckého rybníka

a došel jsem po modré značce konečně i k chrámu přátelství, který byl postaven na řekou a jejím ramenem a k dnešnímu dni se z něj stala nástěnka pro ty, kteří neuznávají státní majetek a musí a musí se svými jmény zapsat do historie, že tady taky byli a že si to tu mobilem nafotili.

20211010_155501_106656 u Templu - chrámu přátelství 20211010_155922_106659 u Templu - chrámu přátelství Čti více…

Za poznáním Krnova a jeho okolí – říjen 2021.

Bylo úterý 5.října a hned po ránu venkovní teplota 14 st.C. Předpověď na celý den modrá obloha a silný vítr, který toto počasí změní k horšímu. Proto jak naložit s krásným dnem důchodců, jsme se rozhodli až po osmé hodině, a teprve v 9.00 jsme autem vyrazili tou nejkratší cestou z Olomouce do Krnova. Je to kolem 80 km, takže se to časově ještě vyplatí a můžeme navštívit i jiná místa v blízkém okolí.
Jeli jsme přímo bez zastavení až nad Krnov, na kopec Cvilín, kde je poutní kostel, křížová cesta a krásná, čerstvě opravená, rozhledna.
Když jsem vystoupili z auta, byla tady modrá obloha, a vše kolem dávalo plno nové energie. Krásné, prostě krásné místo.

20211005_111058_106496 za krásného počasí Cvilín a kostel Panny Marie Sedmibolestné 20211005_111258_106499 křížová cesta na Cvilíně

I na fotkách to umí oslovit. Vstoupili jsme do kostela, bylo otevřeno a pod dohledem, takže jsme si vše prošli a pročetli. Vše nádherně opravené.

20211005_111428_106502 interiér kostela Panny Marie Sedmibolestné 20211005_111532_106505 interiér kostela Panny Marie Sedmibolestné

Následoval jen malý přesun pod rozhlednu. těch 144 schodů se přetavilo do pouhých 39 kamenných, které jsou vedeny po vnější straně.
Ten zbytek schodů je za zavřenými dveřmi, protože od října je otevřeno jen o sobotách a nedělích a ve svátky. Potkali jsme jen pár lidí.

20211005_113620_106523 rozhledna na Cvilíně - v říjnu už otevírají jen v sobotu a neděli 20211005_113459_106522 rozhledna na Cvilíně Čti více…