Články oštítkované jako ‘Střední Čechy’

Kutná Hora 17.února 2019 – předčasné jarní počasí.

Zase bylo nahlášeno krásné a taky teplé počasí, a to je teprve 17.února. Jdeme na vlak do Prahy s tím že v Kolíně se přesedne a je přípoj do Kutné Hory hl.n. Co bude dál jsme nechali na osudu. Ten k nám byl po ránu krutý. Vlak v 8.09 hodin měl poruchu a jako že už dál nepojede, pak odjel téměř bez lidí o 20 minut později a tedy i bez nás, protože my jsme už čekali na vlak jiný co odjíždí v 8.31 hodin. Ale ono to nějak dopadne. V Kolíně to jaksi vyšlo a do Kutné Hory hl.n. jel osobák nabitý cestujícími od Prahy. Téměř všichni mluvili jiným jazykem než Česky. Japonci, Indové, Angličané a taky někdo a těch bylo skoro nejvíc, mluvil skoro jako Rusky. V Kutné Hoře to zastavilo tak, že hned z opačné strany nástupiště stál motoráček co jel do Kutné Hory Sedlec a Kutné Hory město. Strojvedoucí narvaného motoráčku nás ujistil, že na městě to pak je jen kousek k památkám v centru. No a tak jsme se nahrnuli s davem do motoráčku a jelo se. Polovina lidí vystoupila v Sedleci a téměř celý zbytek na městě, no a pár lidí pokračovalo směrem na Zruč nad Sázavou.
Od nádraží Kutná Hora město se šlo s davem a podle šipek do centra. To co bylo po ránu pod jinovatkou už krásně hřálo jako by jarním sluníčkem. Zrádné stíny v ulicích skrývaly kluzkou žulovou dlažbu.

DSC_6892_85232 ohlédnutí ke kostelu sv.Jakuba DSC_6885_85225 první výhled k chrámu sv.Barbory

Za prvním náměstím jsme odbočili k velké věži kostela sv.Jakuba, no a pak už to šlo samo, protože jsme uviděli překrásnou promenádu s řadou barokních soch a na jejím konci kostel sv.Barbory, což byl vlastně cíl naší cesty, protože tuhle památku UNESCO jsme dosud nikdy neviděli. Na hodně dlouhou fasádu Jezuitské koleje pralo slunce a tak jsme i začali rozepínat v tom nezvyklém teple slunečného dne.

DSC_6903_85243 cestou k cíli chrámu sv.Barbory DSC_6912_85252 cestou k cíli chrámu sv.Barbory - ohlédnutí na vinice

Bylo něco po 11 hodině a my vstoupili, za poplatek pro seniory, do chrámu sv.Brabory, představující pozdně gotické architektury ze 14.století.

Nádheru tohoto místa zvětšovalo slunce pronikající barevnými skly postranních oken.

DSC_6926_85266 na prohlídce chrámu sv.Barbory v Kutné Hoře DSC_6939_85279 na prohlídce chrámu sv.Barbory v Kutné Hoře Čti více…

01-výlet za poznáním českých řek – sobota 16.června 2018

01-výlet za poznáním českých řek sobota 16.června 2018

Letos se můžeme opět setkat s našimi přáteli, co žijí od roku 1968 v Kanadě a co jsme s nimi každý rok projížděli Česko a poznávali krásy naší země. Loni pro nemoci nemohli dojet a tak jsme museli pro letošek plánovat termín a tomu vše další přizpůsobit. Našim společným přáním bylo projet se po Labi z Roudnice nad Labem až do Ústí nad Labem. A protože to se dá realizovat, až začne sezona, to je po 8.červnu, a vždy jen od pátku do neděle, bylo dohodnuto jediné řešení a tím byla neděle 17.června. A vybrali jsme dobře, počasí nám přádlo a návštěvy městských památek přes sobotu a neděli nekomplikovalo placené parkování. Takže tady jsou naše zapsané a nafocené vzpomínky.
Vyrážíme po sobotním ránu z Olomouce směrem na Vysoké Mýto, abychom se cestou podívali tam, kde jsme ještě nebyli. Kamiony na silnici nebyli a tak to bylo velmi příjemné cestování. Vysoké Mýto jsem vždycky na služebních cestách jen projel, nyní jsem viděl krásně upravené centrum města a musím tak uznat, že za tu dobu po změně režimu, se toho hodně změnilo k lepšímu.

DSC_6318_77406 Vysoké Mýto DSC_6320_77408 Vysoké Mýto

Jezdit po dálnici a stát v kolonách nás nebaví, a ještě za to platit, to niky, a tak jedem trasu, která nám umožní zastavit a koukat se na krajinu a taky můžeme vzpomínat. V roce 1972 jsem dělal v Záboří nad Labem a tak jsme dál zastavili až ve Slatiňanech, kde stále stojí železniční most, kde je i mých pár ocelových nýtů. Také jsme tehdy navštívili Kladruby nad Labem, které jsou nedaleko a tak jsme se tam museli zastavit a pokochat se vzpomínkami a pohledem i na koně, který se stal svatebním darem pro královskou svatbu.

DSC_6451_77529 nepřijatý dar pro královskou svatbu DSC_6362_77449 pohledy z vyhlídky

A protože minulost vymazala rozsáhlá a nádherná rekonstrukce zámku, stájí a celého okolí, bylo se čím kochat.

DSC_6370_77457 před zámkem v Kladrubech nad Labem DSC_6386_77473 z prohlídky zámku v Kladrubech nad Labem Čti více…

02- výlet za poznáním českých řek – neděle 17.června 2018

02- výlet za poznáním českých řek neděle 17.června 2018

Protože jsme parkovali na parkovišti u obchodu Penny, nebyl problém se snídaní. Najezeni, jsme nastudovali plán naší cesty do Roudnice a objevili jsme i něco mimo plán našeho putování.

DSC_6525_77600 v Brandýse nad Labem DSC_6541_77616 mlýn a zámek v Brandýse

Ale nejdříve jsme zaparkovali pod zámkem v Brandýse nad Labem na břehu Labe. Prošli se po praku a okolí zámku. Samozřejmě že jsme narazili na směrovku do lázní Toušeň. Bylo to jen 4 km od Brandýsa a tak jsme se tam podívali abychom byli v obraze.

DSC_6559_77634 v lázních Toušeň DSC_6560_77635 v lázních Toušeň

Protože byla neděle mohli jsme počítat s tím, že se nám podaří nahlédnout do kostelů ve Staré Boleslavi, která je vlastně součástí jednoho města s názvem Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, což je nejdelší oficiální název města v Česku. Ten kostel, kde zavraždili sv.Václava byl ale pro rekonstrukce uzavřen, ale v další kostele jsme měli splněno nahlédnutí. Byla právě mše.

DSC_6594_77669 ve Staré Boleslavi DSC_6591_77666 ve Staré Boleslavi Čti více…

03- výlet za poznáním českých řek – pondělí 18.června 2018

03- výlet za poznáním českých řek pondělí 18.června 2018

Ráno se budíme pod modrou oblohou, je teplo a tak posnídáme, využijeme zázemí campu a hlavně prohlédneme si okolí. Je tu parádní stavba pro vodní kanoistiku a hlavně největší překvapení pro nás z Olomouce.

DSC_6691_77766 Roudnice po ránu - vodní slalomová dráha DSC_6699_77774 překvapení pro ty z Olomouce, kde Nicek žil

Ve stínu stromů je nově umístěná pamětní deska nestora a zakladatele zimního plavání pana Nicka, rodáka z Roudnice nad Labem, kterého jsme v Olomouci běžně potkávali už v uctyhodném věku a nikdy jsme netušili, že on je rodákem z Roudnice.

DSC_6697_77772 most v Roudnici nad Labem DSC_6694_77769 Roudnice po ránu - vodní slalomová dráha

Opouštíme Roudnici a jedeme za poznáním další velké řeky – Vltavy, když už Labe máme zmapovánu víc než dokonale.
Ale to by jsme nebyli my, kdyby jsme ten plán cesty neměli upravitelný. Cestou je totiž město Budyně nad Ohří a je tu i nějaký ten vodní hrad. No a tak jsme zastavili a šli se podívat a jen jsme koukali, jak to tu mají pěkně upravené. Je pondělí a na hradech bývá zavírací den, takže na posečené trávě v prostorách hradu nikdo ani živáček a kolem nás prosluněná stavba hradu a božský klid.

DSC_6720_77795 Budyně nad Ohří - vodní hrad DSC_6711_77786 Budyně nad Ohří - vodní hrad Čti více…

04-výlet za poznáním českých řek – úterý 19.června 2018

04-výlet za poznáním českých řek úterý 19.června 2018

Ráno se autíčko ještě v pohodě rozjelo. Máme to jen kousek do Sedlčan, tady jen nafotíme něco z náměstí a nakoupíme pečivo a jedeme směr Kamýk nad Vltavou. Z mostu v Kamýku je vidět přehradní hráz vodní elektrárny Kamýk.

DSC_6894_77966 vyhlídka nad kamýkem DSC_6892_77964 vodní dílo Kamýk nad Vltavou

Ale my se musíme dostat k přehradě Orlík. Což se nám po průjezdu obcí Solenice podařilo. Vyjedeme si až k hotelu Solenice odkud je krásný výhled na přehradu.

DSC_6901_77973 u Vltavy v Solenici pod přehradou Orlík DSC_6921_77993 fotky z přehrady Orlík

Autíčko se ještě pokaždé rozjede, ale červená kontrolka stále svítí a zjistil jsem, že se netočí otáčkoměr. Prohlédneme si i dílo, které je na této přehradě a u nás jediné a to je lodní výtah. Asi jej ale nikdo ani nepoužívá. Dojedeme až ke Žďákovskému mostu. Ten je konečně opraven a září novotou. Zaparkoval jsme na jedné straně při silnici.

DSC_6933_78005 u žďákovského mostu DSC_6939_78011 fotky pořízené na žďákovském mostě Čti více…

05-výlet za poznáním českých řek – středa 20.června 2018

05-výlet za poznáním českých řek středa 20.června 2018

Je přesně 6.00 hodin, když nás probudí z hlubokého spánku houkající auto, co hodlá odbočit na tu polní cestu, kde právě my stojíme a nocovali. Ale houkal asi už jen ze závisti, protože to naše autíčko dokázal v pohodě objet. pak tou polní cestou mezi nedozrálou úrodou, akm by ještě nikdo nezajel jel na své rybářské místo a jen pro svou radost na nás tak násilně troubil. No prostě šílený rybář co určitě p oránu něco chytí. Ale než žena připravila snídani já zašel nafotil spící veřejné tábořiště. Už vím, že to je stejná krevní skupina ti rybáři. Celý den civějí na hladinu, pak dají pivko a něco k snědku, ryby se nedotknou. Pokud mají ženy, tak je nevnímají a já jednu takovou zachmuřenou potkal na procházce, protože na ni bylo vidět, že musí, prostě musí si odskočit, jinak se to s tím chlapem nedá vydržet. Už jsem takových potkal u Tovačovských rybníků několik. Došel jsem do tábořiště na nafotil tu atmosféru unaveného rána.

DSC_7076_78148 veřejné tábořiště u Vltavy u obce Jehnědno DSC_7075_78147 veřejné tábořiště u Vltavy u obce Jehnědno

Kdo to večer nepřepískl už zase seděl u prutů, jiní měli ještě hluboký spánek. No prostě viděl jsme atmosféru 60 až 70 let, dokreslenou starými karavany s nánosem doby.
No my vyrazili s tím, že v Týně nad Vltavou to stočíme a budeme už směřovat k domovu.
Ale pozor, v autoatlasu jsem dohledal zmínku o malovaných kapličkách v Albrechticích a to máme při cestě. Jsme tu během chvilky, nakupujeme neslazené vody. když se dávají do autíčka aby jsme pak zašli na ten hřbitůvek je tu buch dveřmi od auta a klíče od něj koukají ze stoĺečku v autě. Tak to je tedy průser na druhou. Ale zase tu je ten andělíček strážný. Když naše dotazy u zedníků, co začali opravovat interiér krásně malované kostela vyslyšela jedna moc příjemná paní, co zaléval kytky na hrobě, sdělila nám, že pomůže, kouek od jejich je autoservis a on vám pán určitě pomůže. Paní dokončila své a já pak nasedl a jel s ní do autoservisu. Tady moc příjemný pán pochopil problém, ale nedal ještě jistotu, že to autíčko otevře. Pak vzal svařovací ohnuté dráty a jeli jsme zase jeho vozem k autíčku. začal žonglov at s drátem, ale bylo na něm vidět, že je nervozní a že to půjde ale che t osvůj čas. Toho jsmme využil a nabídl, že to v klidu zkusím, když už vím jak se to musí udělat. Napadlo mě to ve chvíli, když jsme si vzpomněl na toho, který mi autíčko prodával v roce 2011. Tehdy řekl že náhradní klíček je zalepen pod nápravou někde kolem rezervy. A když tedy servis odjel, skutečně jsme klíček objevil a autíčko otevřel. Naštěstí jsem za tuto vstřícnou pomoc nemusel nic platit, i když nabídka za tu ztrátu času ode mě tu byla.

No a tak když jsme vitězoslavně šel zpět na hřbitov, žena už stačila pokecat s místním, co byl zarostlý jak ti rybáři v tábořišti a měl triko člena obce Jehnědno a byl sousedem té paní na bufetu. No prostě to je život jak má být plný dobrých náhod.

DSC_7101_78173 kapličková stěna hřbitova v Albrechticích DSC_7099_78171 kapličková stěna hřbitova v Albrechticích Čti více…

06-výlet za poznáním českých řek – čtvrtek 21.června 2018

06-výlet za poznáním českých řek čtvrtek 21.června 2018

Je tu čtvrteční ráno, jsme u vody po ránu zatím i sami. Než posnídáme, dáme ranní plavání a já obejdu malý úsek kolem vodní nádrže, abych viděl i něco nového, kromě kamenné hráze.

DSC_7302_78368 ráno u přehrady Sedlice DSC_7308_78374 ráno u přehrady Sedlice

Po snídani vyrážíme do Želivského kláštera. Tady je pořád co opravovat, jako podle pořekadla „práce jako na kostele“.

DSC_7331_78396 v areálu kláštera Želiv DSC_7328_78393 v areálu kláštera Želiv

No a potom vyrážíme směrem k domovu. Jedeme po trase mimo hlavní provoz s tím, že uvidíme něco jiného, něco pro nás nového. Když projedeme Humpolecem, dáváme se po silnici číslo 348 na Herálec. Tady se zastavíme o zámeckého hotelu, abychom nafotili z ulice jak to tu mají pěkné. Na štítu je naspáno, že tu je Chateau Heralec. Na webu jsem dodatečně objevil i možnost, že se tu dá přistát vrtulníkem a ceny pro obyčejné smrtelníky tu nemají. Takže do nitra hotelu jsme se ani neodvážili vstoupit.

DSC_7337_78402 před zámkem v Herálci DSC_7339_78404 před zámkem v Herálci Čti více…

Vzpomínka na města, Kamenice pod Lipou a Stříbro, která jsem mohl zhlédnout při ještě firemních akcích.

Dnes kdy to sepisuji je čas o kterém se dá říci čas „zimního spánku“, a tak si hraji s databázemi nafocených vzpomínek a prohlížím fotky z doby minulé. A zjistil jsem, že bych mohl upozornit na to, že jsou tu malá málo známá místa, která ale také mají co nabídnout.
První vzpomínka se vrací do listopadu roku 2007, kdy jsem měli pracovní školení v Kamenici pod Lipou. Do té doby to bylo pro mě neznámé místo a proto jsem musel hledat na mapě jak se tam mohu autem vůbec dostat. No dnes se to dá najít lehce a tak zjistíte, že je to po sjezdu z dálnice D1 směrem na Pelhřimov a odtud už jen kousek k jihozápadu. Mají tu krásně opravený zámek a park s rybníkem a mohou se tu pochlubit tím, že tu tvořil hudební skladatel Vítězslav Novák. No a podle webových informací tu je i krásné okolí.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA zámek v Kamenici pod Lipou SAMSUNG DIGITAL CAMERA na náměstí v Kamenici pod Lipou

A když pak jsme měli nějaký ten čas pro sebe, tak jsem si to tu prošel a zjistil, že to tu je pěkné a asi bych si tu i byl ochoten něco tvořit.
Bude-li mít někdo zájem, tak na webu www.kamenicenl.cz/turista/ds-6722/p1=5786 zjistí, že tady toho mají co nabídnout.

Druhá vzpomínka pak je na město Stříbro. I tady se našel čas na prohlídku města, ale měli jsme i exkurzi do stříbrných dolů pod městem. Pamatuji si, že jsem si tehdy dovezl domů petlahve naplněné pivem s místního malého pivovaru, takže vzpomínání na toto místo i na exkurzi do malého pivovaru bylo o to příjemnější, protože to pivečko bylo výborné.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA radnice ve Stříbře SAMSUNG DIGITAL CAMERA noční pohled na náměstí ve Stříbře

SAMSUNG DIGITAL CAMERA jsme na exkursi v dolech na stříbrnou rudu SAMSUNG DIGITAL CAMERA jsme na exkursi v dolech na stříbrnou rudu

Detaily pro naplánování výletu do tohoto města a okolí si můžete dohledat na webu www.stribro.cz/gread.php?id=111 .
Já osobně mohu doporučit tu exkurzi do stříbrného dolu, bylo to tam hodně zajímavé a poučné.

Fotodokumentace města Kamenice pod Lipou

Fotodokumentace města Stříbra

05_CD – Páté setkání s přáteli z Kanady v roce 2006.

Páté setkání s přáteli z Kanady v roce 2006.

V tomto roce jsem se setkávali vždy na území Čech. Setkali jsme se v Roudnici nad Labem a u našich přátel po dobré večeři a dlouhém povídání o novinkách v Česku a Kanadě přespali. Ráno jsme vyrazili do Mělníka abychom se pokochali pohledem na soutok Labe s Vltavou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA na zámku v Mělníku s výhledem na soutok Labe a Vltavy OLYMPUS DIGITAL CAMERA náměstí v Mělníku

Potom nás vedl zájem o hrad Kokořín a byly jsem tu tehdy upozorněni na to, že jsme naposledy na prohlídce státního objektu a ten bude od roku 2006 přecházet do soukromého vlastnictví.( www.hrad-kokorin.cz/foto.html )

OLYMPUS DIGITAL CAMERA na hradě Kokořín OLYMPUS DIGITAL CAMERA na hradě Kokořín

Z Kokořína jsme se vypravili k Máchovu jezeru, kde se přihodila velká náhoda, když naše známá z Kanady prahla projít se loděnicí u tohoto jezera.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA jsme na Máchově jezeře OLYMPUS DIGITAL CAMERA jsme na Máchově jezeře a tady jsme se potkali on žil v NSR a já v Kanadě Čti více…

Praha 12.října 2014 – návštěva desingbloku.

Jaksi vyšel čas, bylo krásné počasí a byl poslední den, kdy se v Praze prezentoval moderní desing v objektech, které našli své poslední uplatnění před jejich nezbytnou a rozsáhlou rekonstrukcí. Už v půl desáté jsme dostali na ruku oranžový pásek a mohli jsme vstoupit do hotelu Evropa na Václavském náměstí a s tím páskem také do jiných objektů při naší toulce Prahou.
Zájem vzbudila možnost vidět krásný secesní hotel v jeho interiéru, ale že bude v tak žalostném stavu, a že se konečně našel někdo, kdo měl ten skvělý nápad, ještě naposledy jej zpřístupnit a ukázat moderní desing interiérové tvorby, textilní tvorby, šperku a jiného zajímavého spotřebního zboží, tak to bylo jedinečné a jsme rádi, že jsme se rozhodli při této příležitosti zase jednou Prahu navštívit.

dsc_7029_32829 hotel Evropa na Václavském náměstí v Praze - před rekonstrukcí dsc_6925_32726 interier hotelu Evropa v Praze na Václavském náměstí

dsc_6986_32787 expozice v pokojích hotelu Evropa dsc_6982_32783 expozice v pokojích hotelu Evropa

dsc_7017_32817 expozice v pokojích hotelu Evropa dsc_7021_32821 interier hotelu Evropa v Praze na Václavském náměstí