Články oštítkované jako ‘Gran Canaria’

Gran Canaria – putování za skalním bydlením na ostrově – vzpomínka na rok 2016.

DSC_3672_112009 naše první zastavení u Cenobie de Vallerón

Kanárské ostrovy jsme navštívili 6x. Dvakrát jsme byli na Gran Canarii, 2x na Lanzarote a 2x na Tenetrife. Poprvé každý ostrov jen poznáváme a po druhé už hledáme jen zajímavá místa.
Na ostrov jsme jeli vždy s cestovní kanceláří a tak jsme po dvou výpravách už získali trvalý bonus 10% na vše, co jsme potom s touto cestovní kanceláří realizovali. Vždy jsme si objednávali pobyt na 14 dnů a snažili jsme se o to, abychom bydleli ve dvou hotelích na různých místech. Takže jsme měli různě chutnou stravu a různé okolí hotelů a dobrou dostupnost k zajímavým místům na daném ostrově. Vždy jsme tak šetřili jeden let, protože většinou se nabízí pobyt na 8 dnů. Vždy jsme vybrali období k pobytu na ostrovech od listopadu do března a tak jsme si prodloužili teplé dny daného roku. V únoru a březnu je teplo, ale v oceánu jsou velké vlny a ke koupání se musí najít chráněná zátoka před větry a vlnami, voda má jen 20 až 21 st.C. V listopadu a prosinci to je jako v létě u nás doma.
Každý z navštívených ostrovů má svou atmosféru, své zajímavosti, ale na Gran Canarii, jsme v roce 2016, ve svých plánech na druhou návštěvu, objevili zajímavost, kterou ani průvodci či delegáti v té době, ale i nyní, nenabízeli. A to jsou obydlí původních obyvatel Guančů ve skalách.
Na tomto ostrově jsme se ubytovali v hotelu, který má blízko na pláž, blízko k autobusovému nádraží. A dokonce se dá projít po pobřeží kolem písečných dun či přes ně, do lokality Maspalomas a zpět se vrátit taxikem či autobusem. Tehdy na přelomu měsíců listopadu a prosince v roce 2016 jsme si objednali půjčení auta jen na 7 dnů. Auto nám pak také posloužilo i k převozu zavazadel do jiného hotelu. Dny kdy jsme neměli k dispozici auto, jsme chodili, či využili veřejné autobusové dopravy či taxiku. O jednotlivých pobytech na Kanárských ostrovech se můžete dočíst na mých webových stránkách www.cestotipy.cz .
Autobusová doprava na ostrově Gran Canaria je výborně organizovaná a když si nafotíte aktuální jízdní řády na autobusovém nádraží nedaleko od hotelu, nebude co řešit, stačí jedna podvečerní procházka z hotelu, kde jsme bydleli, a to byl hotel Beverly Park, v lokalitě na jihu ostrova, na mapce označeno písmenem „C“ nyní 3.

Je to, či bylo to, značeno v katalogu cestovní kanceláře Canaria travel. Je to lokalita Playa del Inglés.

bydlení ve skále Snímek5_112131 mapka míst, kde lze najít skalní obydlí DSC_2942_111988 příklad jízdního řádu na autobusovém nádraží

V autobuse se platí u řidiče, měli by jste mít drobné. Některé autobusy jedou do cíle přímo, jiné objíždí každou vesnici, či předměstí hlavního města.
My jsme si také půjčili na 7 dní auto. Na hotel došel agent, kterého objednal český delegát kanceláře, se kterým jsme vyjednali podmínky pronájmu. Platí zde to, že podepíšete smlouvu, nesmíte zapomenout na pojištění po dobu zápůjčky. Cena nepřesáhla tehdy 32 eur na den. Autem se pak dostanete všude kam vede silnice. Vše je výborně značené. V půjčovnách, tedy i u agentů dostanete mapku, kde jsou číslované silnice. Na nich je značena hlavní silnice dvoumístným číslem, místní silnice pak číslem trojmístným. Zapůjčeným autem dokážete všude dojet, nemusí to být tedy terénní vůz. Při půjčení vozu si dávejte pozor na způsob, jak vozidlo vracíte. Pokud společnost bude vyžadovat složení kauce, najděte si jinou společnost. Pokud můžete ukončit zápůjčku tím, že klíče předáte na recepci a kauci neskládáte, pak máte vše dobře zajištěno. Na silnicích není žádného nebezpečí, jen v ostrých zatáčkách raději dejte o sobě vědět troubením. Místní silničky jsou úzké. Pozor i když vidíte v dálce, že proti vám nic nejede, může někde za rohem být řidič- fotograf, který se objeví a vy jej nečekáte. Nikam prostě nespěchejte. Když jsme byli na ostrově podruhé, vybrali jsem si jeden či dva dny, že objedeme všechna místa, kde jsou skalní obydlí. Jeli jsme směrem na Las Palmas, hlavní město ostrova a pak podle směrovek na Galdár a pak odbočit na Cenobie de Vallerón. Je to krásně značené a jak jste poblíž objeví, se i hnědá směrovka, takže na prvním z nesčetných kruhových objezdů se objevila šipka a odbočilo správným směrem do kopečků. Jen kousek a objevilo se značení, že je zde mirador a odpočivadlo a pak už jen parkoviště, kde jsme jako jiní odstavili auto a šlo se po schodečkách vzhůru k pokladně.

DSC_3672_112009 naše první zastavení u Cenobie de Vallerón DSC_3689_112012 naše první zastavení u Cenobie de Vallerón Čti více…

GC 06 – Dva dny výletů do horské krajiny ostrova Gran Canaria

Jsme na ostrově Gran Canaria po druhé, a proto hledáme ta místa co jsme ještě neviděli a nebo tehdy bylo špatné počasí. No a tak se do našich plánů dostala trasa co tehdy byla písečná bouře nad Saharou a bylo podivné světlo a výhledy byly zamžené jakoby ve žlutém oparu. No a tento den 6 prosince bylo jasné počasí, obloha po ránu nad oceánem zatažená, ale než se posnídá je to už jinak a nad námi jen modrá obloha. No a my jedeme směrem na Maspalomas a tady někde odbočujeme na silici GC503, která nás dovede k místní ZOO, pak se mírně vrátíme a jedeme po hřebeni, kde stojí luxusní sídla s výhledy na Maspalomas a na dva kaňony, kdy v jednom pak vede silnice zpět k oceánu a má číslo GC 504. Na mapě to je v rovině, je to vyhlášené místo pro cyklistiku a všude jsou značky, aby se dávalo pozor na cyklisty.

DSC_4160_61549 na silnici GC 503 nad Maspalomas pohled do ZOO parku DSC_4143_61534 na silnici GC 503 nad Maspalomas

A oni tu fakt byli. Ale obdivujeme všechny kdo to dotáhnou až na hřebenovou vyhlídkovou trasu, protože počet zatáček se nedá ani odhadnout. Prostě vystoupat to , to je fuška. Na konečné silnice GC503 pak je městečko či vesnice Ayagures, kde ti co dojedou až sem, mají odpočinek pod košatými stromy ve stínu a před barem s občerstvením. Mluvili Španělsky a Německy, a jedna ta cyklistka holka jako lusk 42 let, měla uvítací píseň Hapy Brithday.

DSC_4172_61558 v obci Ayauges na konci GC 503 a GC 504 DSC_4174_61560 v obci Ayauges na konci GC 503 a GC 504 Čti více…

GC 05 – Prohlídky skalních obydlí na ostrově Gran Canaria

První den s vypůjčeným autem jsme objevili podle rady delegátky cestovní kanceláře čtyři místa, kde se bydlelo či dosud bydlí v domech vybudovaných ve skalách. Poprvé to bylo 4.prosince a k tomu byla neděle. V 8.17 přijel objednaný vůz renolt Clio a byla sepsána smlouva na jeho zapůjčení, které skončí ve středu večer. Budeme tedy poznávat krásy nepoznaných míst na ostrově Gran Canaria. To poznávání tady je pohodové, protože směrovky mají být přesné a nemají způsobovat zmatek, jestli se správně odbočí. Každý směr má ještě číslo silnice po které se jede a to samé číslo je i v mapě. Takže vždy se zjistí pokud se spatně odbočí.
Po sepsání smlouvy a zaplacení 128 eur na čtyři dny, tedy 32 eur na den jsme vyrazili hned po snídani směr Las Palmas po dálnici, kde to můžete dát na 120 km v hodině. Tři proudy a pořád informace kde jste. Měli jsme namířeno do San Mateo, kde je v neděli trh se živými zvířaty, ale do mapy jsme se podívali až když jsme byli za Las Palmas a už se to nevyplatilo se vracet. Velmi rychle jsme změnili první cíl naší cesty, kterým bylo jet stále na Galdár a pak odbočit na Cenobie de Vallerón. A ono to je taky krásně značené na hnědé směrovce, takže na prvním z nesčetných kruhových objezdů se objevila šipka a odbočilo správným směrem do kopečků. Jen kousek a objevilo se značení je zde mirador a odpočivadlo a pak už jen parkoviště, kde jsme jako jiní odstavili auto a šlo se po schodečkách vzhůru k pokladně.

DSC_3678_61061 lokalita Cenobio de Valerón DSC_3689_61072 lokalita Cenobio de Valerón

Tady za 2eura na seniora, dospělý 5 eur, jsme obdrželi prospekt a vstupenku.A tak se stalo, že jsme objevili překrásné místo, kde ve skalách jsou komory, které hodně, hodně dávno sloužili jako sýpky a pohřebiště původních obyvatel Guančů. Nádherné místo, krásně upravené a s výhledy k oceánu.
Následovala cesta zpět, protože na mapě jsme našli značku Faro – tedy maják za obcí Sardina. Je to skoro nejsevernější bod ostrova. No a to tedy byla podívaná.

DSC_3706_61088 maják u Sardina DSC_3723_61092 pobřeží u obce Sardina Čti více…

GC 04 – výprava do wellnes hotelu v San Augustinu

Do San Augustinu jsme se vypravili dvakrát. Jednou ještě v době, kdy jsme neměli půjčené auto. To jsme se dopoledne váleli jen tak na písečné pláži u našeho hotelu Beverly Park a odpoledne jsme šli po promenádě do San Augustina aby jsme se podívali do hotelu Gloria Palace, kde jsme poleželi u bazénu, protože odpoledne se udělal taky pěkně, ale taky jsme sondovali jak se změnily podmínky pro pobyt ve wellnes. Podívali jsme se na střechu, jestli to tam je takové jak to bylo v roce 2013 a zjistili jsme, že jen ty výhledy jsou stejné a nádherné pořád, ale vše prošlo rekonstrukcí a podražilo nám i capuccino, které jsem si k tomu výhledu museli dát, jinak by to nebylo to pravé, pohodové.

DSC_3479_62270 pláže v San Augustinu hned po ránu DSC_2950_62242 pláže v San Augustinu, když je pod mrakem

No a po druhé jsme tam šli po té co jsme zase vrátili půjčené auto a byla potřeba se neválet jen tak na pláži.
Tento den byl také dnem mých narozenin a podle toho vypadal. Ráno vyšlo slunce hned na modrou oblohu. Já se kochal jeho východem. Pak přišla gratulace z Olomouce a taky informace, že tam je ledovka. No a tohle byl jeden s impulsů, proč jsme jeli na Kanárské ostrovy, abych totiž měl jednou také oslavy v teple, jako každý kdo se na jaře a v létě narodil.
Před námi den, kdy v plánu nebylo nic, jen se válet u vody.

DSC_3487_62278 hotel Gloria Palace a vedle je SPA DSC_3496_62285 areál hotelu Gloria Palace Čti více…

GC 03 – výlet kolem písečných dun do Maspalomas

Ráno 27.11. byla neděle a my po bohaté snídani vyrazili na obchůzku pláže směrem kolem písečných dun až do Maspalomas.
Voda v oceánu měla 21,6 st.C, na slunci to peklo a bylo kolem 33 st.C. Brali jsme to jako pohodovou vycházku, takže jsme i občas poleželi a sledovali cvrkot na pláži. Davy nedělních turistů mluvících Německy, Švédsky, Norsky, Dánsky, Rusky, Polsky, Anglicky a dva pozorující Češi.

DSC_2827_60712 hotel Beverly Park, kde jsme bydleli DSC_2828_60713 vstup na pláže pod hotelem Beverly Park

Možná tu prošli i ti co s námi přiletěli a bylo jich celé letadlo, ale byli mezi nimi i „darmošlapové“ co vlekli těžké golfové hole, a ti se určitě už věnovali plácání do míčků na některém krásném zeleném hřišti.
Jak jsme se dopracovali do míst vzdálených hotelům, začalo se to míchat s nudisty a nudistkami a bylo co pozorovat a obdivovat jak to ten pánbíček rozrůznil, takže co osoba to jiná vizáž a profilová stavba od hlavy až po paty, v plné své nahotě.

DSC_2842_60722 písečné pláže do Maspalomas DSC_2852_60725 písečné pláže do Maspalomas Čti více…

GC 02 – výlet autobusem a lodí do Mogánu

GC 02 – Výlet do Mogánu – 30. Listopad

V noci to na výlet nevypadalo, protože kolem třetí nad ránem pořádně lilo a bušilo to na sklo balkonových dveří. Pak se ale ráno ukázalo, jak rychle se to vše může změnit. Po 7.30 už byla modrá obloha a slunce se vyhouplo na oblohu a jen sem tam nějaký ten krásný mráček. Tentokrát poučeni ze zastávky na cestě, jsme zašli jen kousek po promenádě k marketu Tropikal, kde je autobusové nádraží odkud nás musí vždy nechat nastoupit. Došli jsme počkali jen 15 minut a autobus číslo 32 nás dovezl až do Mogánu. Zpočátku zastavuje na každé zastávce a kličkuje až do Maspalomas, ale pak to vezme jedním tahem po dálnici až na konečnou v Puerto Mogánu. Je 10 hodin a vedro a jen modrá obloha a sluníčko si to pořádně vypaluje. Manželka jako první zahlédla vyhlídku, že tam jsme posledně nebyli a tak jsme se vydali k vyhlídce. Je to dobře vyznačené jako Mirador a pak už se šlape schod za schodem až nad horní hranici domečků, které jsou tady naskládané jako vlaštovčí hnízda.

DSC_3174_61896 cestou na vyhlídku nad městem Mogán DSC_3183_61905 pohled z vyhlídky nad Puerto Mogán

Na vrcholu musíme konstatovat, že to stálo za to i když jsme se vydali ze svých sil. Stínu bylo jen pramálo, ale za to ta domácí pohoda, až do kuchyně se uvidí a třeba i můžete odstavit připalující se pánev nebo tak něco. Staré místní babky jsou zdravé, protože každého, kdo jde kolem, pozdraví a on odpoví. Na jednom domečku klece s kanárky i papouškem, vše to prozpěvuje a volá „ola“. Pak ještě takové lidové azulejos a jste na vrcholu odkud vidíte celý přístav a v něm spousty jachet. Kocháme se a doplňujeme tekutinu a jde se dolů do uliček, kterým někdo dává přirovnání, že jde o Benátky na ostrově Gran Canaria. Jsou tu nějaké ty kanály, ale to co je tu tak úchvatné, to je barevnost domečků, které jsou vlastně jako jeden apartmánový hotel o dvou podlažích. Nad ulicemi oblouky a na nich barevné ambrozie .

DSC_3198_61919 barevnost květů v uličkách Puerto Mogán DSC_3214_61934 barevnost květů v uličkách Puerto Mogán Čti více…

GC 01 – výlet do Las Palmas 29.11.2016

Protože tentokrát jsme se rozhodli poznávat okolí i linkovými autobusy, tak jsme tento den realizovali přesně tak. Našli jsme si kde autobusy zastavují, a je to přímo pod hotelem Beverly Park a do cíle jede linka 01, 30 a i další. Čekali jsme a na ostrůvku a přibývalo lidí. Projela linka 30 a nezastavila. Přijela linka 01 a nevzala nás, jen řidič něco vysvětloval a že jede další. No a když jsme už čekali víc jak 30 minut a pořád nás nikdo nebral, tak jsme už museli zvýšit i hlas na řidiče, co jel s linkou 01, že už chceme jet a nehodláme zase čekat. Kolem totiž už projeli další linky číslo 30. Tak nás vzal a tak se stalo, že jsme projeli několika městy po cestě, viděli jsme hlavně odvrácenou tvář předměstí, devastované farmy, kdysi zakryté plachtami a snad plné pěstované zeleně. Nyní jen nepěkná krajina s kamením a keři, čehosi nevzhledného. Městské ulice plné aut a autobus pomalu jedoucí a kličkující mezi těmi co si zastavili, kde bylo libo. No po 90 minutách jsme konečně dojeli do našeho cíle pod San Telmo, místní a asi největší katedrálu v historickém centru města Las Palmas.
Tento den nebyl na koupání, bylo zataženo a dokonce pršelo, ale naše černé pláštěnky to vše zahnali, ale svetřík se hodil, bylo jen 19 st.C. Když jsme přešli hlavní třídu, co vede z kopců na pobřeží, která je osázená parky, naše první zastavení bylo v tržnici.

DSC_3006_62101 městská tržnice v Las Palmas DSC_3000_62095 na městské tržnici v Las Palmas

Obdivovali jsme cizokrajné ovoce nespočet druhů banánů, levné ořechy i drahé loupané ořechy, parádní kousky na pultech s rybími pochutinami. Prostě parádní příležitost k focení.
Z tržnice jsme pak šli ulicí advokátů a balkonů mírně do vrchu ke katedrále. Těsně u katedrály stojí museum Kryštofa Kolumba nazvané Casa de Colón.

DSC_0238_62385 hlavní brána do museo Colón DSC_3048_62142 jsme v museu s památkami na dobu objevitele Colomba Čti více…

09_GC – Dva dny na plážích Playa del Inglés už bez auta.

Den jedenáctý a dvanáctý – už jen lenošíme.

Večer 4.2.2013 jsme předali klíče od zapůjčeného autíčka značky Ford Ka. A máme tři dny na ukončení pobytu na ostrově Gran Canaria. To znamená, že „nemáme co dělat“, že se budeme chodit opalovat a koupat, ale pokud k tomu bude vhodné počasí. A to se vždy po ránu jaksi nemohlo vzpamatovat a než se pořádně udobřilo, bylo poledne za námi. Byly to dva dny kdy jsme zjistili, jaké to je být na tomto ostrově, když je u nás sníh a mráz. Když totiž to slunce začne hřád a pak už hřeje pořádně, tak ze strany, kde na Vás svítí, tak Vás připálí, ale z opačné strany je chlad daný stupni teploty, kterou vidíte v předpovědích. Tedy z jedné strany 40 st. C a z druhé jen 19 st.C. Takže opalovat se znamená, stále se otáčet.
Takže k tomu odpočívání jaksi nedošlo a vzali jsme to plánovitě jeden den podél kvalitní a nádherné promenády směrem k severu a druhý den zase k jihu. Ty promenády jsou nádherně upravené většinou se zábradlím z nerezu a kolem je pořád co pozorovat a kde nahlédnout, jakože to je to, co jsme z radostí dělali a nahlíželi do luxusních hotelů. No a potom to také bylo o pozorování Kate surfingu, a o sledování kočičího plemene na ostrově Gran Canária, které je tu tak urostlé, že by v naší zemi každá převezená kočka získala nějakou tu medaili za postavu a barevnost a za hedvábnou srst.

DSC_0002_16550 Gran Canaria - roztomilá kočička na promenádě v Playa Inglés DSC_0008_16552 Gran Canaria - roztomilá kočička na promenádě v Playa Inglés

Na pláži san Augustin.

DSC_0638_16532 Gran Canaria - Playa Inglés - promenády na sever do San Augustynu DSC_0637_16531 Gran Canaria - Playa Inglés - promenády na sever do San Augustynu Čti více…

08_GC – Jedeme jen tak po silnici směr zoopark Palmitos a pak si užíváme bazénu v luxusním hotelu v Maspalomas

Den desátý – jen tak na okolo Maspalomas po silnicích GC 503 a GC 504.

Je 4.února, máme poslední den zapůjčené auto a ještě někam si musíme tedy zajet. Vše zajímavého z přírodních úkazů ostrova jsme viděli, všechnu doporučenou architekturu jsme už viděli snad taky, okolo lokality, kde bydlíme ale neznáme nic. A měli jsme štěstí, že jsme si to takto navolili, i nadále pro nás platí nic neodkládat na jindy, když se to má udělat hned. Totiž tento den jsme si přivstali, že pojedeme před snídaní nafotit místní duny v Maspalomas při východu slunce. Ale východ v daném čase jako by nebyl. Na obloze něco co z naší zeměpisné polohy neznáme. Totiž vypadá to jako mlha a není to mlha. Navečer, když to takhle vypadá celý den, už ale víme co to asi je. Poznáme to podle toho, že vše je pokryto písečným prachem. Zřejmě vítr nad Afrikou zvedl písečný mrak a ten doletěl až nad Gran Canarii.
Takže fotili jsme duny za zcela zvláštního osvětlení vycházejícím sluncem, „nesluním“.

DSC_0445_16379 Gran Canaria - Maspalomas - písečné duny při východu slunce DSC_0461_16389 Gran Canaria - Maspalomas - písečné duny při východu slunce

No a pak jsme jeli, jen tak na okolo, silnicí GS 503, která se vrací pod číslem GS 504. Hned na jejím začátku pak je odbočka do parku Palmitos, kam jsme samozřejmě také odbočili a jeli až ke vstupní bráně.

DSC_0477_16398 Gran Canaria - vstup do zooparku Palmitos DSC_0479_16400 Gran Canaria - vstup do zooparku Palmitos Čti více…

07_GC – Budeme objíždět celý ostrov, navštívíme Galdár a Puerto de las Nieves a Agaete

Den devátý – cílem je město Galdar, ale …..

Je neděle 3.února a místo východu slunce je v daném směru na obloze dokonale černo. Ale přesto se někam pojede. To někam, je směr kde jsme již jednou jeli, ale místa k zastavení jsme záměrně kvůli časové spotřebě dříve vynechali. Protože základní přesun je po dálnici GC 1, jde o rychlý přesun až do města Tafira, kde pak hledáme odbočku k největší kaldeře na ostrově. Samozřejmě, že na poprvé se to nepodařilo, ale na podruhé jsme ze zeptali a měli takové štěstí, že dotázaná dívčina uměla jak anglicky, tak zrovna jela i tímto směrem. Takže jsme jen jeli za ni a nalezli cestu k Pico de Bandama, odkud je výhled na onu mohutnou calderu to je kráter. Ale nejen na ni, ale také na golfové hřiště na jejím okraji, kde bylo hodně autíček, protože byla neděle a darmošlapové mívají sraz a nedělní povyražení.

DSC_0327_16296 Gran Canaria - sever ostrova - to je Pico de Bandama DSC_0303_16284 Gran Canaria - sever ostrova - u caldery Bandána Čti více…