![dsc_0918_19680 dsc_0918_19680](https://www.cestotipy.cz/wp-content/gallery/rakousko-30-a-31_8/thumbs/thumbs_dsc_0918_19680.jpg)
![dsc_6292_44601 dsc_6292_44601](https://www.cestotipy.cz/wp-content/gallery/kelcsky-javornik-2015/thumbs/thumbs_dsc_6292_44601.jpg)
![dsc_0257_26978 dsc_0257_26978](https://www.cestotipy.cz/wp-content/gallery/cestou-z-trebone/thumbs/thumbs_dsc_0257_26978.jpg)
Díky za navštěvu našeho cestovatelského webu použijte náš RSS feed
a budete informováni o posledních cestovatelsých tipech.
Cesta do Norska v červnu roku 2012.
Cesta z Lomu do Drammenu.
Ráno v Lomu je opět slunečné a před námi je putováni po Norských velehorách. Náš autobus jede po silnici číslo 55 a poprvé zastavil na chatě Krosba ve výšce kolem 1100 metrů. Ale ještě stoupáme až do míst, kde se fotíme na kótě 1423 m.
jedeme do velehor Norska, kde jsou všude kolem kopečky s výškou nad 1400 m
jsme na vrcholu silnice v místě zvaném Sogneljelishytta
je to tu prostě nádherné
je to tu prostě nádherné Čti více…
Cesta do Norska v červnu roku 2012.
Jízda lodí po fjordu Geirangerfjorde na Dalsnybu do města Lom. (Fossbergom).
Ten den ráno byla zajištěna rezervace na trajektu, který s námi i s autobusem jel po fjordu Geirangerfjorde do města Geiranger na jeho konci. I tento den do přístavu najela turistická giga loď a z lodi se vyvalilo takové množství lidí prahnoucích po místním vodopádu, že náš autobus ani nemohl na most do přístavu najet. Dav byl nepříčetný a tisícihlavý, každý viděl jen přes kukátko svého fotoaparátu či kamery. Teprve až velitelé autobusů označení tabulkou s číslem zaveleli k odjezdu, nastal klid.
vyjede vše co bylo na lodi
trajek se otáčí
Všichni jeli k ledovci kde my už dva dny před tím byli. Ten den mělo být slunečno, ale bylo jen zataženo a vrcholky okolních hor nebylo vidět. Ale nepršelo a byl to prostě náš nejhorší den co se týče počasí. Prostě jednou to v tom dalekém Norsku muselo přijít. Ale i tak jsem tvořil většinu těch co fotili bez přestávky, protože každý kousek této cesty přinášel novou podívanou na okolní vodopády, z nichž ty nejpůsobivější byly ampliony na lodi komentovány. Bylo to i v katalogu cestovky oznámených sedm sester.
tak když není slunce, tak aspoň norská vlajka
tak když není slunce, tak aspoň norská vlajka
no fakt jen to slunce schází, tak jsme si na něj zvykli ...
pohled zpět
a ejhle wikingská lodička a záchranáři no je kombinace
ale tady je zajímavost. na střeše malé modré macešky Čti více…
Cesta do Norska v červnu roku 2012.
Přesun mezi Bergenem a Hellesyltem.
Putování mezi městem Bergen do Hellesyltu znamenalo překonat vzdálenost 367 km. Ale nebylo to jen o přejetí této vzdálenosti. Zase byly nejen fotopauzy ale i tříhodinová procházka k ledovci Jostedalsbreen.
Začalo to v campu Brenstain Bergen camping u silnice číslo 39 po které putujeme k fjordu Osterfjorden, který přejíždíme na mohutném mostě. Podél tohoto fjordu se dostáváme do obce Ytre kde se naloďujeme na trajekt, který nás převeze přes fjord Sognefjorde.
Projíždíme město Forde a v obci Olden zabočíme na úzkou silničku, která nás dovede až do Briksdalu, kde autobus stojí s ostatními busy a my jdeme tříhodinovou procházku k úpatí ledovce.
Cesta do Norska v červnu roku 2012 – přesun mezi Drammenem u Osla a Bergenem.
Dostat se do Norska po souši znamená překonat vzdálenost 800 km po Německu od Olomouce až do Rozstoku. Odtud se trajektem přeplavit do Trelleborgu a pak projet trasu dlouhou 545 km do Svinesundu na hranici Švédsko Norskou a následně zakotvit na přespání kousek od hlavního města Oslo v campingu v městě Dražen, což bylo od hranice ještě asi 135 km. Teprve odtud lze zahájit vzpomínky na krásy Norska. Do campu Drammen camping jsme dorazili až kolem 20.00 hodiny. Navařili jsme skromnou večeři a protože slunce stále svítilo, v červnu jsou zde bílé noci, kdy slunce nezapadá, jsme si dali ještě malou procházku kolem místního veletoku.
a je zde krásné prostředí na vypití kávičky v českém kelímku
krásné detaily se nedali nevyfotit
Konec vycházky byl až po 22 hodině, ale pořád se nechtělo jít spát.
Druhý den na to jsme se vydali na sever do města Bergenu. Toto město je vyhlášené deštivým počasím a údajně zde pouze tři dny svítí slunce, jinak prý pořád prší. Ale než se nám podařilo překonat 443 km mezi Drammenem a Bergenem, měli jsme spousty fotopřestávek a zastavení na místech, která dávala pro danou lokalitu typický náhled na to jak vlastně to daleké Norsko vypadá.
První fotopauza byla v obci Svene u typického norského dřevěného kostelíku.
Cesta do Norska v červnu roku 2012 – jedeme na ptačí ostrov Runde.
Ráno je pošmourno, ale neprší. Podle webové stránky o počasí v Norsku www.YR.no bude pršet, bude větrno, ale v lokalitě ostrova jen zataženo. Na ostrov Runde se dá dojet různou silnicí, ale cestovka naplánovala tu nejkrásnější a nejzajímavější, kterou ujezdí i jiné výpravy.
Po ránu jsme to poznali na vlastní kůži. Protože při snídani se na hladině fjordu Geirangerfjorde objevil plovoucí „panelák“ a do přístavu najela spousta autobusů. Toho dne jsem se ale vypravili na opačnou stranu kolem fjordu Norangsfjorde, který začíná vesnicí Oye. Pak jsme přepluli fjord Storfjorden kdy si řidič autobusu poprvé mohl představit jak řídí trajekt, protože byl donucen najet až na úplný okraj trajektu a přes palubní desku už jen viděl vlny na mořské hladině. Jen otáčení volantem a brzdění neovlivnil.
malý panelák se spoustou turistů
tento řidič autobusu poprvé řídí neřídí dopravní prostředek na hladině mořské svým volantem a svou vůlí
Cesta pokračovala po silnici číslo 651, pak se odbočilo na novou trasuj silnic číslo 653 a novým podmořským tunelem jsme podjeli v hloubce 100 m na druhou stranu fjordu Vartdalstfjorden. Pak jsme přejeli přes dva vysoké a úzké mosty přes dva ostrovy Hareid a Gurskoy a Egesbones a ještě Renoy a pak ještě přes poslední most dlouhý 428 m a byli jsme na ostrově Runde. Ale byli jsme také na konci naší cesty i cesty skutečné, protože dál už silnice ani nevede.
jeden z mostů, který mezi ostrovy přejíždíme
fotopauza u mostu mezi ostrovem Gurskoy a Egessbones Čti více…
Cesta do Norska v červnu roku 2012 – zpáteční cesta z Norska přes Švédsko.
Po ránu nás čekal v Norském Campu v Drammenu přejezd Norskem s cílem navštívit cestou hlavní město Norska Oslo a pak přenocovat v Hostelu až na švédském území u obce Varenberg. O Oslu jsem napsal dva samostatné záznamy. Za ten den se pak celkem najelo 423 km. Byl tak připraven příjemný přejezd Švédskem s tím, že jsme se zastavili v Helsingborgu, Lundu a v Malmo.
Helsinborg jsme poznali již dříve, kdy jsme se tudy přesunovali vlakem a vlakem se najíždělo i na trajekt z Dánska či zpět. Když byl čas na procházku, tak na krátkou dobu a pokaždé nám pršelo.
a ještě jednou pohled na radnici, je to přeci krásný objekt
tady ji máte, kdo nechce po schodech, pak za 7 Sk jede výtah s obsluhou
Tentokrát bylo slunečno a letní horko. Na projití města jsme měli dost času a protože byla sobota, došlo i na ochutnávání sýrových dobrot na farmářském trhu u hlavního luteránského kostela. A měli jsme na mále, abychom si za 60 Sk nekoupili malý kousek sýra ovčího či kozího. Jen se to na jazyku rozplývalo. Historie kostela byla pro focení jak stvořená a bylo na co koukat.
a jsme i v interiéru, kde je hodně krásných záběrů, hlavní dřevěný oltář
u kostela se pořádal v sobotu farmářský trh - prodej sýrů Čti více…
Cesta do Norska v červnu roku 2012. Cesta přes Švédsko do Norska
Cesta byla směřována přes Německo do Rostocu. Jelo se celý den a ujelo se z Brna něco přes 800 km, když se na několik hodin zastavilo v Drážďanech. Do Norska jsme se dostali trajektem mezi německým Rostocem a Trelleborgem. Vyplouval přesně ve 23.00 a do Švédska dorazil v 6.00 hodin. Domluvili jsme si připalcení lodní kajuty a udělali jsme jen dobře. Pak následovala jízda přes švédské Malmo a po dálnici až do Uddevally. Tady se odbočilo na Lysekil a cestou se dal autobus směrem na Smogen. Zastavení cestou bylo na odpočívadlech. Cestou ve směru na Smogen byla malá fotopauza u mostu přes záliv kde na pravo od mostu bylo městečko Kungshamm a na levo pak Hasslosund.
výhled na městečko Hasslosund při fotopauze při mostě
výhled na městečko Kungshamm při fotopauze při mostě
Cílem výletu a současně přesunu do Norska bylo městečko Smogen, které je a bylo již v minulém století typickou rybářskou vesnicí. To bylo od tohoto mostu nedaleko.
procházka po okolní krajině u Smogen
procházka po okolní krajině u Smogen Čti více…
Norsko – hlavní město Oslo.
Zastavili jsme se v tomto hlavním městě Norska jen na krátký čas při zpáteční cestě z naší 10 denní dovolené v Norsku. Plán cestovky ukázat nám Norskou přírodu a výdobytky sociálního systému, který je v Norsku plněn od padesátých let 19.století, kdy se našla ložiska ropy, nemohl ani jinak, než toto nahlédnutí do hlavního města Osla, nabídnout.
Hned po ránu jsme se zastavili na ostrově Bygdoy, kde jsou koncentrována zajímavá musea pro Norsko se zvýšeným významem. Jsou to musea o historii země a o vzpomínkové hrdosti na významné norské občany.
O jednom z nich, museum s lodí Fram, jsem si napsal krátký samostatný článek. V 11.00 jsme odjeli do parku Vigeland, kde se může Norsko pochlubit svým jedinečným sochařem a jeho celoživotním dílem. (Gustav Vigeland 1869 – 1943). Zážitek a poučení z místa samého nabylo dvojího významu.
a pak přijde cyklus života a jeho konce
centrální kašna
Ten první odstrašující – již nikdy na výletní gygaloď, protože ty davy co mají společné přesuny na jedinečná místa, to je odstrašující stav. Do parku totiž ve stejnou dobu dojeli turisté z jedné z nich a byl to horor. No a pak i ten věhlasný chlapeček se rozčiluje a má proč.
je ucpáno u sošky vztekajícího se chlapečka
a chlapeček ví proč se vzteká Čti více…
Norsko – Oslo a na hodinku v museu lodi Fram.
Tehdy, a je to dosti dávno, ještě školou povinný, jsem rád četl cestopisy a když jsem si četl knihu Bílá smrt o dobývání Severního pólu vzducholodí Italia, tak jsem si mohl jen představovat jaké to asi muselo být dobrodružství. Severního pólu už nikdy nedosáhnu, ale k té době dobývání pólů jsem se přiblížil nyní, při návštěvě musea v hlavním městě Norska – Oslu, na ostrově museí – Bygdoy, a to v museu lodi Fram.
před museem Fram - lodi, která dabývala zemské póly
nádherné modely s výpravou
Dnes je jednoduché se o tom něco dovědět více, a tak na webových stránkách http://www.czech-press.cz/index.php?option=com_content&view=… jsem si po návratu z dovolené mohl přečíst více o výpravě lodi FRAM v textu nazvaném: Čti více…