Články oštítkované jako ‘Krkonoše’

01 – Vzpomínka na pobyt v Harachově – srpen – první část

Byla to velká příležitost dostat se ještě do Krkonoš a do Harachova na podnikovou chatu, a proto nebylo potřeba se dlouho rozhodovat. Nabízelo se ubytování kousek od dolní stanice lanovky na Čertovu Horu v podnikové chatě. Nebylo to se snídaní ani s polopenzí. Prostě jen pokoj a k němu možnost si navařit ve společné kuchyni a sprchování a hygiena byla na chodbě. V celé chalupě bylo 9 pokojů různě velkých.
Protože jsme byli v Harachově už vícekrát, objevovali jsme vždy místa, kde jsme ještě nebyli a kam se dalo dojet autem, protože po svých nám to začíná nějak váznout.

20230806_175724_116993 okolí podnikové chalupy v Harachově 20230806_183307_117007 okolí podnikové chalupy v Harachově

Byli jsme tu od 4.srpna do 13.srpna roku 2023. Cesta z Olomouce měla několik nástrah zvaných objížďka a tak to trvalo hodně dlouho. Hned jak jsme dojeli jsme se vydali na procházku po okolí. Při lesíku jsme našel svůj letošní první hříbek a bylo jasné jak to asi dopadne. Už po cestě poprchalo, pršelo, ale mělo být po zbytek pobytu teplé počasí. Takže určitě houby porostou.

V pondělí ráno pršelo a tak se jelo do Polska do termálu. O to samostatná vzpomínka.

V úterý jsme se rozhodli pro něco jako sběr hub. S železniční stanice Harachov jsme to dali do mírného kopce a hned při cestě ti hříbečkové už na nás čekali.

20230808_115500_117045 ale letos v srpnu tu rostou praváci a jiné dobroty 20230808_123448_117048 ale letos v srpnu tu rostou praváci a jiné dobroty

K poledni jsme měli plné tašky a vrátili jsme se k autu a popojeli k železniční stanici v Kořenově. Tam bylo mrtvo, jen dělníci opravovali střechu a na kolejích byly odstavené vozy. V dáli pak byla vidět opravená výtopna. Tak jsme zajeli autem kousek zpět k fotbalovému hřišti v části zvané Martinské údolí.

20230808_145308_117059 pak jsme se vraceli a objevili dobré neplacené parkování a náhon v části Kořenova v Martinském údolí 20230808_150233_117062 no tady by byla fajn dovolená Čti více…

03 – objevujeme nové a dosud námi nepoznané okolí Harachova v Krkonoších

Před námi byl čtvrtek a my se rozhodli jet do Semil. Hned po ránu byla modrá obloha a teploučko. Cestou jsme odbočili v Jablonci nad Jizerou a za Vysokým nad Jizerou jsme projeli kolem nové rozhledny, ale ještě měli zavřeno. Takže jen víme že se to tu jmenuje rozhledna u Borovice.

20230810_090852_117140 ráno před podnikovou chatou v Harachově 20230810_100628_117142 je to mezi Vysoké nad Jizerou a Helkovicemi

Koukáme do mapy jak dál do Semil a vidíme že pojedeme kolem dolomitové jeskyně v Bozkově. No a tak se stalo, že naše první zastavení bylo na placeném parkovišti v Bozkově.

20230810_104300_117147 musíme asi 15 minut čekat, pouští po 20 lidech 20230810_115850_117173 v Bozkovské jeskyni je největší podzemní jezero

Od parkoviště jen po svých pomalým tempem z kopce dolů a dolů až k bráně do jeskyně. Tady jsme nějakou chvilku museli počkat, protože bylo dost lidí a vstupovaly do jeskyně jen skupiny po 20 lidech. Za 45 minut jsme to celé prošli a byli jsme ujištěni, že jsme stáli u největšího podzemního jezera. měli tu pěkné útvary a bylo možné to vše fotit bez blesku. Já se snažil opřít ruku o stěnu, aby to nebylo moc rozostřené. Něco se snad i podařilo. Návštěvu mohu jen doporučit.

Na poledne jsme dorazili do Semil a zjistili jsme, že to je hodně zajímavé město, kde mají opět vše k zaparkování zpoplatněné. Ale nám se zadařilo dojet k soutoku Jizery s mlýnským náhonem a hned potom byla překrásná lávka řešená jako zavěšená mostovka na obloukové konstrukci. Tady jsme zaparkovali a šli kolem řeky k zámku a do centra.

20230810_130421_117183 lávka pro pěší v Semilech 20230810_130304_117182 pohled na Jizeru k centru Čti více…

Vzpomínka na srpnový pobyt ve Špindlerově Mlýně v roce 2010.

Tehdy před prázdninami mě oslovil inzerát na slevněný pobyt v hotelu Adam ve Špindlerově Mlýně a tak se stalo, že jsme si dovolili pobýt v Krkonoších 4 dny a kromě krásného počasí jsme měli v ceně k dispozici i slevový poukaz na různé atrakce, které jsme za tu dobu stačili využít téměř v plném rozsahu.
Být v Krkonoších a nemít pěkného počasí by bylo špatné, ale když se rozhodujete podle toho jak se v kalendáři objeví úplněk měsíce, pak to skoro vždy, alespoň u mne vychází.
Hotel byl tou dobou skoro nový a tak bydlet v něm byl naprostý zážitek. V roce 2013 jsme do něj zase nakoukli a je pořád ve výborném stavu. www.mestospindleruvmlyn.cz/
Takže si mohu ještě vzpomenout na to, že hned první den po příjezdu jsme se vydali na kole po modré značce cestou vhodnou i pro vozíčkáře do Labského dolu a zpět.
Cestou tam jsme se kochali krásným okolím kolem Labe, jeho splavy a malým vodopádem. Na konci cesty byl Labský důl Pudlava.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA typický most přes Labe ve Špindlerově Mlýně SAMSUNG DIGITAL CAMERA a kolem Labe až na rozcestí Pudlava v Labském dole

Při zpáteční cestě jsme obdivovali parkové úpravy kolem hotelu Savoy, ale taky ceny za polívku v tomto hotelu. celých 150 Kč bylo na nás moc, ale taky v roce 2013 už tady bylo pusto prázdno, hotel byl zavřený.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA hotel Savoy - tady v roce 2010 byla k mání polévka za 150 Kč, v roce 2014 pak už zavřeno SAMSUNG DIGITAL CAMERA okolo hotelu krásně upravený parčík Čti více…

04_Podzimní čas – nečas trávený v Krkonoších v roce 2013 – krkonošské vodopády.

Podzimní čas – nečas trávený v Krkonoších v roce 2013 – krkonošské vodopády.

A bohužel konečně to zpravodajcům vyšlo. Ranní probuzení do třetího dne pobytu v Krkonoších bylo za tlukotu dešťových kapek na okenní plechy. A pršelo až do 11 hodin. Pak přestalo a my se šli vyvětrat na horský a čistý a voňavý vzduch. Skokanské můstky v Harrachově nebylo ani vidět jak ještě stála mlha nad vrcholky kolem našeho pensionu. Ale když jsme vyrazili na procházku k Mumlavským vodopádům sluníčko se přeci jen na chvilinku ukázalo.

dsc_0692_22035 Mumlavské vodopády v Harrachově dsc_0713_22043 Mumlavské vodopády v Harrachově

Pokochali jsme se touto krásou po celé její délce a vrátili se zpět. Bylo to jiné než při zimní návštěvě a bylo to i za daného pošmourného počasí pěkné.
Odpoledne po obědě jsme se vydali autem směrem na Sklárskou Porembu do Polska abychom si zašli k ke Kemienskym vodopádům.

dsc_0726_22052 Wodospad Kamiensczyka u Szklarske Poreby dsc_0730_22055 chaty u vodopádu Čti více…

03_Podzimní čas – nečas trávený v Krkonoších v roce 2013 – Špindlerův Mlýn.

Podzimní čas – nečas trávený v Krkonoších v roce 2013 – Špindlerův Mlýn.

A byl tu den, kdy podle předpovědí mělo být zataženo s deštěm. Ale protože byl měsíček ve výduti, tedy přirůstal, bylo to vše úplně jinak, a my se po ránu, kdy venku byly 4 st.C, a modrá obloha nad námi, rozhodli zajet do Špindlerova Mlýna. Cestou to vypadalo na špatné rozhodnutí, protože jak jsme sjížděli do Vrchlabí, byla silná mlha, že se i mlhovky musely rozsvítit. Ale pak, když jsme začali zase stoupat do vyšší polohy, mlha ustoupila a byla nad námi modrá obloha. No a pak už jsme se rozhodli pro jediné a skvělé řešení.
Ve Špindlu jsme zaparkovali na hlídaném parkovišti, přeběhli do taxibusku pro 8 lidí a téměř ihned jsme vyjeli na Špindlerovku. Na osobu nás to stálo 50 Kč. Na autobus by jsme museli čekat 40 minut a jízdenka by byla za 40 Kč. A udělali jsme dobře. Když jsme totiž vystoupili na Špidlerovce, měli jsme nádherné a jasné výhledy do údolí Špindlerova Mlýna, ale i modrou oblohu nad Polskem. Dali jsme na radu taxikáře a vydali se na Petrovy boudu, která před rokem vyhořela.

dsc_0605_21969 vpravo jsou vidět zbytky základů po Petrových boudách dsc_0633_21991 krása mraků nad Polskem

Odtud jsme se pokochali výhledy na hřebeny české strany Krkonoš. Pak sestoupili na Moravskou boudu a sešli kolem nové Davidovy boudy do Špindlu. Na Moravské boudě jsem si to vychutnali se vším, co k tomu patří a dali si krakonošskou kyselici tedy cmundu, to je bramboračku s houbami. No a jako takový svačinkový zážitek, to byla i husí jatýrka s bramborovou plackou. No prostě „mňam“.

dsc_0650_22003 tmavé mraky na Moravskou boudou dsc_0646_21999 v teple pohled od polévky na interiér Moravské boudy Čti více…

02_Podzimní čas – nečas trávený v Krkonoších v roce 2013 – Jizerka.

Podzimní čas – nečas trávený v Krkonoších v roce 2013 – Jizerka.

Den druhý byl po ránu pořádně mrazivý. Na louce kolem pensionu byla jinovatka a okna u auta byla dobře zamrzlá. Po 8 hodině jsme vyjeli přes Kořenov a Polubný na Jizerku. Tady jako první zaparkovali na placeném parkovišti, celodenní poplatek za parkování 50 Kč. Tady může každý i bez povolenek dojet. Pak jen na povolenky pro ubytované v některém z pensionů v této obci. Nad námi modrá obloha, před námi rozlehlé louky a roztroušené chalupy obce Jizerka. Po ránu nikde ani človíčka. Na informační tabuli dohledáte 28 zastavení, to je 28 informačních tabulí s popisem a historií pro dané místo. Z toho bylo 12 na území Česka a zbytek na Polské straně.

dsc_0424_21873 a vyrážíme směr Jizerka dsc_0438_21881 Panský dům v Jizerce

Vydali jsme směrem do nižší polohy mezi ty chalupy kolem Jizerky, z nichž jedna měla zvonici i hodiny a také tří patra a byla to ta nejtypičtější budova obce Jizerky, nesoucí nápis Panský dům. Za ní jsme pak sledovali „smaragdový potok“, který nabízel překrásné záběry tekoucí vody, probarvených tůní, travnatých ploch s jinovatkou, zamrzlých kaluží. Ale hlavně božský klid a pohoda, která nás prostupovala nepoznanou pohodou, společně s nahřátými zadními partiemi těla, tak jak sluníčko vystupovalo nad horizont a vyhřívalo okolní, již prohnědlé louky.

dsc_0498_21909 krásy safírového potoka Jizery dsc_0506_21914 krásy safírového potoka Jizery Čti více…

01_Podzimní čas – nečas, trávený v Krkonoších v roce 2013 – Karpacz – Polsko.

Podzimní čas – nečas trávený v Krkonoších v roce 2013 – Karpacz.

Podle nového zpracování předpovědí o počasí mělo být od 13.10. do 17.10. počasí nestálé, a většinou i deštivé. Ale taková vnitřní intuice spojená s fází „nabývání měsíce“ do úplňku, zatím vždy vycházela, a tak objednání ubytování v Harrachově na tyto dny bylo sázkou do loterie, která vyšla na více jak 50 %.
Na přesun jsme si vybrali cestu přes Dobrušku a Nové Město nad Metují. V Dobrušce jsme kouli na náměstí a k domku F.L.Věka a zjistili i to jak se dělá předvolební kampaň pro lidi bez lidí.

dsc_0226_21767 poslední pohled na náměstí v Dobrušce dsc_0223_21765 zastavení v Dobrušce
dsc_0220_21763 zastavení v Dobrušce u domku F.L.Věka
V Novém Městě nad Metují jsme iž byli vícekrát, ale tentokrát to bylo město v mlze, která se dala krájet a proto to bylo hodně romantické a zajímavé. Náměstí už celé po rekonstrukci, jen to kde se s rekonstrukcemi začínalo už mohou znovu začínat.

dsc_0242_21776 procházíme se městem Nově Město nad Metují dsc_0256_21786 procházíme se městem Nově Město nad Metují Čti více…

V lokalitě Harrachov, Karpacz, Janov nad Nisou, Rykytnice nad Jizerou a na Kuksu

Na konci léta, ještě když jsou teplé noci, a to bylo od soboty 3.9. do pondělí 5.9., jsme s autíčkem vyrazili do Harrachova, který jsme v odpoledních hodinách prošmejdili na našich kolečkách, a pak odtud nakoukli i na polskou stranu a jeli přes Sklarskou Porebu až do Karpacze, abychom se podívali na to, jak vypadají Krkonoše z opačné strany, než jak jsme je prošli a viděli loni v srpnu, z lokality Špyndlerova Mlýna. Z Karpatcze je totiž pro poláky odtud placený výstup na Sněžku a kus se dá vyjet i lanovkou.

DSC_1352 Harrachov - prý největší skokanský můstek na světě                                                    DSC_1353 Harrachov

DSC_1364 Ve Szklarske Porebe                                                      DSC_1365 Ve Szklarske Porebe

DSC_1391 areal svitostanku Wang                                                      DSC_1394 areal svitostanku Wang