Cestovatelské tipy a rady na cesty

Tipy pro cestovatele, užitečné odkazy, zážitky z cest a cestovatelské fotografie.

Díky za navštěvu našeho cestovatelského webu použijte náš RSS feed
a budete informováni o posledních cestovatelsých tipech.

Drážďany

Dráďany

 Za totality jsem do tohoto města jezdil asi nejčastěji, protože kam jinam se tak asi dalo vyjet, když nebyl přístup k vlivným osobám tehdejšího režimu. I v 70 a 80 letech to bylo město moderní s jakousi zčernalou historií a moderní výstavbou, kterou u nás tehdy ještě nebylo vidět.

Dnešní pohled na toto město je však zcela jiného. Je pravdou, že když se do Drážďan přijíždí vlakem, tak je vidět mnoho objektů zcela vybydlených a poničených sprejery, ale jak vlak zastaví na hlavním nádraží už je poznat, že toto město si dalo záležet na tom, aby bylo součástí velkého sjednoceného Německa.

DSC_1007 stavebně upravené centrum      DSC_1020 Frauenkirche v novém po roce 2005

 Město v historické části povstalo z popela. Je to znát na každém kroku mezi nádražím a nábřežím Labe.

Jen úvodem musím poznamenat, že se vyplatí koupit si v českém jazyce krásnou, barevnou brožuru o historii města s dokumentací těch hlavních památek. V připojené galerii fotografií uvidíte vše co je pozoruhodné. Místo pěší pochůzky jsme zvolili skládací kolo značky bromnton a udělali jsme jen dobře, protože objekt oba břehy Labe mezi pěti mosty není na klasickou procházku.

DSC_1130 jarní idyla při labi na jeho druhém břehu zdolávaná na kole značky Bromton   DSC_1124 vychutnat se vším co k tomu patří

 Dá se pak i poležet na travnatých plochách při řece a kochat se pohledem na historické panoramata, která byl totálně zničena bombardováním ve dnech 13.2. a 14.2.1945. Socialismus na obnovu nestačil a tak to bylo rekonstruováno jen v takové míře, která se nám i tehdy v 70 a 80 letech vlastně líbila, protože jsme nic jiného ani neznali.

Drážďany mezi nádražím a historickým centrem byly dne 21.4.2011 tak nádherné, jak jim tento slunečný den mohl dopřát. I voňavé a barevné tulipány tomu v přilehlých parkových úpravách asi pomohly, protože tam byl klid, rozlévala se vůně květů a v dáli bylo vidět historii Augustyánské doby, kdy barokně zaměřený Friedrich August I. město dobudoval a vybavil uměleckými sbírkami, které můžete shlédnout v zámku Zwinger, který byl po bombardování opraven už v roce 1964 a kam byly tyto velké umělecké sbírky po válce vráceny.

DSC_1103 Zwinger   DSC_1085 Zwinger

DSC_1093 Zwinger  DSC_1054 květy a historie na "balkoně Evropy"

 Z trosek Frauenkirche se po sjednocení Německa stalo staveniště a kostel z roku 1726-43, který ve dnech bombardování se zcela zřítil, byl v roce 2004 zrekonstruován a v roce 2005 dne 30.října slavnostně vysvěcen. Ten se tak stal světovým symbolem smíření a symbolem míru. Náměstí kolem se proměňuje stavbami, které jsou replikami tehdejších domů, ale jsou to tak dokonalé kopie, že není co vytýkat a doporučuje se jen kochat krásami, kterými se kdysi toto město muselo pyšnit. Kostel byl v minulosti postaven tak, že se do něj vešlo 3500 lidí.

DSC_1159 na náměstí u Frauenkirche  DSC_1021 nové náměstí kolem Frauenkirche

 Mimo tuto nádhernou stavbu doporučuji si prohlédnout a projít terasy nad řekou Labe nazývané balkón Evropy, které vás vedou od Stavovského domu, kolem Umělecké akademie a Albertina ke schodišti po kterém sejdete na náměstí Schlosplatz kolem kostela Hofkirche, zámku a dále k Semperově opeře a pak odbočit do zámku a jeho volně přístupného parkového nádvoří. Na druhý břeh Labe se pak dá přejít přes most Augustusbrucke odkud pak lze zhlédnout celé panorama tehdejší nádhery. Zcela v novém se objevila  stavba stájového dvora u které je z ulice 102 m dlouhá mozaika s knížecím průvodem, kde je zobrazeno na 24000 porcelánových míšeńských kachličkách 35 markrabat, vévodů a kurfiřtů a králů s 800 letou historií rodu Wettinů. Přenesení této malby na kachličky se provedlo v roce 1905, protože toto dílo z roku 1870 až 1876 se začalo kazit.

DSC_1143 Stájový dvůr z ulice    DSC_1146 Stájový dvůr ze dvora po nově dokončené rekonstrukci

 Ve městě se dá shlédnout i mohutný komplex  budov nové radnice z roku 1913 s věží vysokou 98 m. Při jízdě na kole jsme toho viděli mnohem více, mohly jsme si pak spočinout v trávě na druhém břehu Labe, mohli si pochutnat na německých klobáskách a pivu Radeberger. Posedět mezi květy jara a pak zase popojet  k dalším palácovým stavbám na opačném břehu Labe.

DSC_1012 nová radnice z roku 1913        DSC_1074 Semperova opera

DSC_1034 Hofkirche        DSC_1035 Augustusbrucke

 Na pohodlnou prohlídku města, jeho historických budov, tak stačilo 5 hodin a to i s prohlídkou moderní architektury  v obchodních pasážích.

No a ještě k tomu jak jsme se do Drážďan dostali vlakem a jaké zkušenosti jsme získali. Máme skládací kola, takže za ně nic neplatíme, protože splňují rozměrový limit pro běžné zavazadlo 55x55x30 cm.

DSC_1169 osobní vlak na úseku Děčín - Drážďany a naše skládací kola    DSC_1168 osobní vlak na úseku Děčín - Drážďany

 Osobním vlakem mezi ústeckým krajem a Drážaďany se jezdí na skupinovou jízdenku za 200 Kč na den  a pro skupinu až 5 osob. Na kolo se musí koupit mezinárodní jízdenka za 90 Kč na kolo a den. Hoši o s námi jeli, si koupili jízdenku za 50 Kč na den a pro Česko, a to jim na území Německa nebyl nic platné, tak si tuto jízdenku pak museli kupit a nemohli si jen doplatit. Toto vše platí na osobní vlaky, které jezdí každý den mezi Děčínem a Drážďany ve dvouhodinovém intervalu. Jede se jedním vlakem na trase Děčín – Bad Schandau a tady se přestupuje na druhý osobní vlak Bad Schandau – Dráždany. Totéž pak je na cestě zpět. Jezdí to každé dvě hodiny jde to vyhledat na webu www.cd.cz. My jsme získali tuto cenu i při nákupu jízdenky v Roudnici nad Labem a také za 200 Kč. Hoši co s námi jeli do Drážďan měli naplánovanou trasu vlakem tam a zpět pak podél Labe až do Prahy. Mohu jim jen závidět, protože cestou vlakem bylo na o se dívat. Zejména je to krásné mezi Pirnou, kdy začínají pískovcové, skály až do Děčína, kde se dá sednout na rychlík. Kolem nás jela auta a bylo pěkně nacpáno, jelo to jen krokem, vlak si to pěkně frčel. Kombinaci kolo a vlak doporučuji, kombinaci se skládacím kolem si jen chválím, nemá chybu.

DSC_1164 krátké zastavení v Bad Schandau   DSC_1165 krátké zastavení v Bad Schandau

 Vlaky jsou na těchto zmíněných úsecích vždy německé, pohodlné a čisté. Takže přeji šťastnou cestu. A pro obytné automobily jen vzkaz kolem Labe je dostatek fandů do této zábavy a mají zde hodně míst k zaparkování. Lokalitu České Švýcarsko a Sachsische Schweiz  tak mohu jen doporučit. Více pak objevíte na webu www.saechsische-schweitz.de. Objevil jsem ji v časopise Ihr Urlaubsmagazin 2011.

Similar Posts:


 

Both comments and pings are currently closed.

Není možné komentovat.