Články oštítkované jako ‘Albanie’

07_paradoxy a postřehy z Albanie – červen 2014

Paradoxy pozorované v Albánii.

Když jsem si už dovolil vybrat pobytový zájezd s putováním po Albanii, tak jsem se taky na to snažil připravit. A tak prvním poznatkem je, že o Albanii se toho předem moc nedovíte, ale pokud ano, tak je to moc strohé a téměř vždy zaměřené na prožité potíže s cestováním. Ale protože už jsem do Albanie jednou nakoukl, někdy v roce 2006, tak mohu už i posuzovat vývoj v albánských poměrech. Článek popisující zážitky z roku 2010 ještě popisuje horor při pohybu Albánií a to hned na hranicích s Černou Horou. Samopaly, čekání 40 minut bez šance to urychlit. Ale my v roce 2006 projížděli kolem buněk, kde se pohybovali úředníci v bílých pláštích, auta najížděla do jámy plné tekuté desinfekce, a zrychlení přesunu se dalo realizovat tím, že řidič znalý poměrů strčil do kapsy bílého pláště jakýsi ten obolos- úplatek a jelo se hned. Nyní v roce 2014 tu vše jede jako po másle, osobní auta plynule, autobus si počkal už jen 30 minut, protože ještě pořád ověřují čísla pasů. Ale i jedna cestující majíce jen občanku se do Albánie s námi protáhla. Měla z toho dopředu nedobré tušení, ale šlo to. Čti více…

06_vracíme se z Albanie přes Durres a Tiranu – Albanie červen 2014

Den posledního, již zpátečního, přesunu přes Albánii.

Desátý den pobytu v sobotu ráno nastupujeme do autobusu i se svými zavazadly, zatěžkanými dárky z Albánie, zejména pak albánským koňakem značky Skanderberg, abychom se cestou do vlasti podívali na něco historie do města Durres a Tirana. A večer pak nocovali v tomtéž hotelu v Černé Hoře ve městě Ujcinj.
Cestou jsem již vnímal místní silnice jinak, než bylo naše první poznání. Zdály se mi lepší a rozpoznal jsme i více úseků dálničního typu, prostě jaksi jsme si zvykli na tuto situaci. Ale pořád to bylo pomalé, zejména, když se projíždělo městem Fier, kde kdysi byl průmysl a nyní jsme viděli jen opuštěný areál velké fabriky. Ve městě snaha po zlepšení, ale na první pohled marná snaha.

dsc_2889_29231 Albanie - rozsáhlá fabrika je mimo provoz dsc_2192_29080 Albanie - konec vlakového spojení je jistý

Za městem jsme nafotil jakýsi začátek stavby dálnice, kde pořád jen stály stavební stroje a nic se nedělo.

dsc_2193_29081 Albanie - konec vlakového spojení je jistý dsc_2760_29221 Alabnie - základna Nato- díly k bunkříkům

Ale snad se to změní i k lepšímu. No a pak jsme dojeli do města Durres, po česku Drač. je to město kde se objevili nové hotely, kde jedete po hlavní třídě, která moc nová není, ale v bočních uličkách to žije. Kde je spousta rozestavěných hotelů a bordel kolem nich. Jen malé výjimky se daly zahlédnout. Po delší době a po poradě s místní policí se podařilo najít směr do historického centra.

dsc_2895_28735 zastavujeme u benátské pevnosti ve městě Durres ale po našem Drač dsc_2896_28736 tady toho z historie moc nebude, ale ... Čti více…

05_vykopávky u městečka Orikum – Albanie červen 2014

Den s dopoledním výletem k vykopávkám ve městě Orikum.

Podle rozpisu měl být den devátý dnem volna, ale našlo se řešení jak se jet podívat na vykopávky u městečka Orikum, které je asi 5 km od našeho ubytování. A tak se dopoledne jelo do městečka, kde ti co rádi nakupují, mohli na hlavní třídě vystoupit a nakupovat, a ti co se zajímají o památky v Albánii měli možnost si užít ještě poslední paradoxy v albánském životě a myšlení.
Navštívit tyto památky z doby, kdy se zde pohyboval i pozdější Gajus Julius Cezar, nebylo jen tak. Z hlavní třídy v městečku, kde je každý obchod se stejným sortimentem, ale jen s různou cenou, se odbočilo po nově zbudované komunikaci mezi soukromými a mírně řečeno i oplocenými pozemky pro pastvu ovcí, se dojelo až k něčemu, co připomínalo pláže a co v budoucnosti něčím takovým i být může.

dsc_2762_29223 Alabnie - základna Nato dsc_2810_29225 Alabnie - základna Nato

A pak se autobus zastavil u brány a vyšel nás uvítat důstojník Albánské armády a zajistil nám průvodce, zapsal do evidenční knihy a my mohli i s autobusem zajet do místa, kde si nás převzal anglicky mluvící průvodce a dal nám základní výklad o historii. Ale než začal, sdělil nám, že vojenské objekty nesmíme fotit, ala památky fotit můžeme. Takže s respektem jsme nafotily jen rozložené prefabrikáty malých bunkrů z doby, kdy v Albánii vládl Hodža a jeho režim, ale tady na vojenské základně sil NATO, už jsou tyto bunkry a bunkříky jen odloženy a jsou nepotřebné.

dsc_2760_29221 Alabnie - základna Nato- díly k bunkříkům dsc_2764_28703 a druhý den ve vojenském prostoru, kde jsou už nepoužívané prefabrikáty bunkříků Čti více…

04_cesta na jih Albanie přes Llogar do Butrintu – Albanie červen 2014

Jedeme na jih Albánie přes Llogarský průsmyk do Butrintu

Byl čtvrtek 26.června a my měli v rozpise den osmý, cestování na jih od města Vlore, a to až na hranici s Řeckem a taky hned přes malou úžinu sousedství s ostrovem Korfu. Jelo se po solidní silnici plné serpentin s pořádným stoupáním. Krajina kolem zcela jiná, než jsme zatím poznali, upravená a rozumně obhospodařovaná.

dsc_2381_29111 Albanie - stoupáme na Llogarský průsmyk a v dáli je zliv Vlore dsc_2385_28526 no a pak cesta přes Llogarský průsmyk ve výšce 1.027 m n.m.

Dokonce místy i zavlažovaná postřikem. Při stálém stoupání a zatáčení bylo pořízeno mnoho snímků s horskými velikány v pozadí. Touto cestou, která nabízela i pěkná místa k výhledům od stolků místních restaurací, dokonce i horských hotelů, jejichž vzhled připomínal podobné, co jsme viděli při cestách v Evropě. Pomalá jízda do vrchu měla konec na Llogarském průsmyku, který je ve výšce 1027 m n.m.

dsc_2402_28540 jsme v prvním cíli našeho výletu, abychom obdivovali nové výhledy na moře dsc_2392_28533 jsme v prvním cíli našeho výletu, abychom obdivovali nové výhledy na moře Čti více…

03_výlet do Beratu a Apollonie – Albanie červen 2014

Jedeme do Beratu a Apollonie – 23.června 2014.

Je tady 6 den našeho zájezdu do Albánie a tak přesně podle rozpisu cestovky vyrážíme v 8.30 směrem na Berat. První informace byla, že pojedeme asi jednu a půl hodiny. Autobus vyráží nám již známým směrem na Vlore, pak odbočí na Fier a pak to bere směrem na Durrés, ve snaze jet po lepší silnici, ale ouha. V Lustine se vrací směrem na Berat, ale to také znamenalo, že pojedeme rozestavěnou stavbou se kterou nikdo nepočítal. Ale jak rozestavěnou, to by v našich poměrech paní Pošvářovou dostalo do hrobu. Odvodnění asi žádné, sem tam objíždíme betonového něco, co má být větším propustkem pod budoucí silnicí. Jednou jedem po rozprostřeném štěrku, pak zase chvíli po děravé původní a úzké silnici. Občas auto před námi zvedne prach, takže to vypadá jako v pouštní bouři. A tak to jedeme přískokem a poskokem asi takových 50 km. A pak najednou houf dělníků, řada výsypných náklaďáků se štěrkem za tím nějaký ten rozhrnovač a navíc dvojice geodetů, se zcela moderními přístroji. A pak zase nic a nikdo, jen ty výmoly. Kdo chtěl podřimovat tak riskoval, že mu ulítne hlava. Místo ohlášené doby dojezdu se to dostalo do 12 hodiny. No ale všechny útrapy se daly hned zapomenout, protože je překonal výstup na hrad nad Beratem.

dsc_2164_28455 celkový pohled na muslimskou část Beratu dsc_2146_28441 dá se tady fotit a fotit, co detail to paráda

dsc_2124_28423 a jsme v cíli - museum se vzácnými ikonami dsc_2136_28432 a pak jen ještě porozhlédnutí do okolí hradu Čti více…

02_klášter Zvernec a hrad Kaniny a město Vlore – Albanie červen 2014

Neděle a pondělí v Albanii – 21.6. a 22.6.2014.

Dopoledne máme volno a tedy je možné se vyvalovat na hotelové, pláži kam je přístup po můstku, který je natažen nad místní silnicí mezi Vlore a městečkem Orikum. Lehátka a slunečník jsou v režii hotelu a tedy poprvé luxusní poležení bez placení. Voda je čirá, osvěžující, a protože je neděle jsou zde i místní co na to mají a hovoří albánsky, protože na jejich autech je značka RKS – republika Kosovo, nebo AL – protože jsou z Albanie, pak jsou tu ještě značky MNE, což je Černá Hora jako že Montenegro a sem tam CH, jako že jsou z Chorvatska či MK protože to je Makedonie. Ale ležíme jen krátce, protože slunce pálí dokonale a stín je jedinou záchranou. Takže obličeje rudnou jen proto, že se plave v průzračné, zelenkavé vodě.

dsc_1939_28322 ranní probuzení a k tomu krásný den dsc_1938_28321 ranní probuzení a k tomu krásný den

Nastala hodina pro odpolední výlet, kdy se máme dopravit na dvě historické místa v okolí. Jedním z nich je Zvernec s historickým lášterem. Cesta samotná je obrovským zážitkem sám o sobě.

dsc_1946_28324 a na jednom jejím konci je klášter Zvernec dsc_1974_28345 klášter Zvernec stál za zastavení a prohlídku Čti více…

01_Cesta za poznáním Albanie – červen 2014

Jak jsem cestovali do Albanie – červen 2014.

Oslovila nás cestovní kancelář Vsacantour s nabídkou na poslední volná místa pro zájezd do Albanie. Protože s autíčkem bych neměl odvahu se do této země vypravit, nebylo co řešit a během dne jsem měl vyřízenu cestovní smlouvu a hned také i zaplacenou, a tak se druhý týden, 19. června nastupovalo po obědě do autobusu, co nás po dobu 12 dnů bude vozit po exotickém území Albanie.
No a samozřejmě bylo potřeba se jaksi informovat kam že to jedeme. Dovolil jsem si tedy čerpat z těchto webových stránek, kde jsem toho našel asi nejvíce :
http://www.albania-hotel.com/info-about-albania tady jsou stručné informace o každém městě v Alabnii
http://en.wikipedia.org/wiki/Albania tady zase něco o historii a současné politice v Albanii
a pak jsem našel na spřátelené stránce Toulky na niž se odkazuji je krásné povídání o putování po Albanii v roce 2011 :

No asi nejlepší informace jsem pak našel na webu http://www.mundo.cz/albanie
No a nyní už mohu popisovat naše putování.
Jelo se na Vídeň a Graz, pak do Slovinska na Maribor, vše po krásné dálnici. Na území Slovinska se pak co 30 km zastavovalo na mýtném stanovišti a autobus najel do svého pruhu a platil mýtné. Osobní auta si jedou jen na známku bez zastavování a na mýtných branách nemusí zastavovat, mají-li tu známku. Někde u Mariboru se podle ukazatelů odbočilo na Zagreb. No a pak na území Chorvatska se už jelo po nové dálnici až do Ploče, mimo Šibenik a Split, Makarskou. Ještě v roce 2004 to bylo jen ke Splitu a pak se jelo po pobřežní silnici.

dsc_1530_29022 krásné údolí v okolí Ploče na jihu Chorvatska dsc_1522_29018 nájezd z dálnice do Ploče - konec dálnice na jihu Chorvatska

Takže nad ránem, to je kolem 6 hodiny jsme už viděli vyprahlé území, kterým jsme do Chorvatska nikdy ještě nejeli. A museli jsme si zase položit otázku, co dělají ti naši vůdcové, když tady dokážou za pár let postavit dálnici skoro celou v zářezech vápencových hor a u nás se nedokážou vypořádat s pozemkem u Hradce Králové ani za 11 let.
Sledovaly jsme při průjezdu nádherné stavby odpočivadel, úžasné odbočky s viadukty a nájezdy, takže do Makarské to dnes není žádný problém, jen se frčí. Nad městem Ploče se dálnice změnila na nový přivaděč a pak se už silnice vinula nad úrodnou nivou a jelo se kolem pobřeží až do Dubrovníku. Tady jsme měli první pořádné protažení , když za úplatu 3 eura jsme si na dvě hodinky prošli překrásné a historické město, které v roce 1992 málem hašteřivé národy tehdejší Jugoslavie chtěly vybombardovat.

dsc_1571_28062 a jsme v zálivu těsně před Dubrovníkem, tohle je nové město dsc_1551_28056 měl jen 21 let a bylo to nedávno, ještě si to pamatujeme Čti více…

Vzpomínka na dovolenou v Černé Hoře v roce 2004

Vzpomínka na dovolenou v Černé Hoře v roce 2004.

Takové vzpomínání nad fotkami je spojené i s prohlížením mapy, aby jste si vzpomněli, jak se které navštívené místo vlastně jmenovalo. Dnes už vím, že vše je potřeba zaznamenat hned, protože paměť časem přestává sloužit.
Takže tehdy jsme si koupili dovolenou v Ulcinju v Černé Hoře. Jelo se autobusem a my tehdy měli jako dopravní prostředek složený do kufru koloběžku. Ta nám posloužila na hodně zajímavé přesuny spojené s dobrodružstvím a fyzičkou.
Bydleli jsme ve vybidleném hotelu Olympic, v lesnatém areálu s dlouhou písečnou pláží a daleko od vlastního starého města Ulcinj.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA tohle se jen tak nevidí, lov ryb do sítí OLYMPUS DIGITAL CAMERA na prohlídce pevnosti nad městem Ulcinj

OLYMPUS DIGITAL CAMERA pohled na pláž z hradeb nad městem OLYMPUS DIGITAL CAMERA půtování po břehu ze starého města do hotelového komplexu Ulcinj Čti více…