Články oštítkované jako ‘Cyklostesky kolem Dunaje’

Konečně za hranicemi v maďarském Lipotu od 22.6. do 25.6. roku 2021.

Věříte zprávám v mediích. Já tomu věřil, a proto jsem si na webu : https://www.lazne-lipot.cz/ na poslední chvíli zajistil ubytování a pobyt na minimálně 3 noci. Jako důchodce samozřejmě za cenu, které jsem nevěřil až do chvíle, kdy jsem právě tuto cenu zaplatil a odjel.
Ale něco bylo hodně jinak. Do Maďarska už se může, takže co takhle vyjet do Lipotu, je to kousek za Bratislavou, jen přejet nám známou celnici mezi Rusovce a Rajkou a pak už jen pár kilometrů a jste na místě. Podle mapy to je 277 km a měli by jste to dát za 4:33 hodiny.
Ale bylo to jinak. Přes Bratislavu je neplacený úsek dálnice Mlýnskou Dolinou, pak se musí v tom správném místě sjet z dálniční komunikace na místní a pak už to je směr Rusovce či Rajka. Projeli jsme to vícekrát, někdy odbočíme špatně, ale vždy najdeme ten správný směr.
Tentokráte nic netuše sjedeme na nesprávném místě, bloudíme, ale pak najdeme ten správný směr a zjišťujeme, že za ty dva roky tu odvedli pořádný kus práce na okruhu kolem Petržalky a vypadá to hodně jinak. Už jsme ale na silnici do Rusovců, obdivujeme co tu vyrostlo za nové sídliště rodinných domů a nízkých bytovek. A pak šok. Jsme u staré, polozbořené celnice a přes cestu jsou rozmístěny dopravní červenobílé kuželky a na maďarské straně stojí napříč silnicí neoznačené auto. Vystupuji a začínám tušit problém. Proti mě vystoupil voják a jde mi naproti. Ano potvrzuje to, že jej neukecám a že neprojedu, musím se vrátit a projet to na dálnici, to je jediné možné řešení.

20210625_145709_102425 na přechodu Rusovce - Rajka už je zase otevřeno

Na této fotce, kterou jsem si pořídil až při zpáteční cestě nejsou ty dopravní červenobílé dopravní kuželky, protože tak pevné nervy jsem v té chvíli prostě neměl.
A tak jedu zpět, kličkuji stavbou a jsem na dálnici, ale asi bych měl platit. Ale nikde není místo, kde bych známku koupil. Dojel jsme na celnici s Maďarskem. Tady zjišťuji, že i na těch 17 km do Masonmagyarvaru musím koupit známku na 10 dní. Poprvé jedu po dálnici s novým autíčkem, poprvé jedu po dálnici v Maďarsku. Ale postupně se vytrácí zuřivost, i když vzpomínka na to co se stalo a že to vše bylo jen proto, aby si udržely kontrolu na vstupujícími do Maďarska a pak se jen na Vás usměje celnice, zeptá se kam jedu, já rozumím a řeknu Lipot, ona se jen usměje a já jedu dál. Žádné potvrzení o mé bezinfekčnosti a podobné, co bych tedy po tak důkladném odklonění očekával.

No ale je to za mnou a já se registruji na recepci campu v Lipotu. Dostávám digitální náramek a klíč k vozňu číslo H1. Najdu svůj krásně pomalovaný a výhodně ve stínu postavený vozeň.

20210622_132313_102164 tohle je ten náš vozeň v campu Lipot 20210625_103735_102309 interiér vozňa který se předával v čistém stavu

No a pak už to je jen o léčení a relaxaci. Jsou zde dva bazény s léčivou a hodně teplou vodou, v bazénech jen Čecháčkové. Nikdo z Rakouska, málo Maďarů a jen s výjimkou Slováci. To co tu bývalo dříve, na to jen vzpomínáme.

20210622_162513_102184 pohled do lázní Lipot 20210622_144137_102181 dva termální bazény v Lipotu Čti více…

Podívali jsme se do Gyoru – 25.června 2021.

Když už máme elektronickou evidenci o zaplacení dálniční „známky“po našem podivném vstupu na maďarské území, tak jsme si naplánovali na závěr tohoto pěkného pobytu i prohlídku starého centra města Gyor. Do Gyoru z Lipotu to bylo po vedlejší silničce jen 23 km. No a protože i cestou se dá něco nového uvidět, zastavili jsme v obci Dunaszeg.

20210625_111901_102320 20210625_111458_102314 a tady už jsme na cestě do Gyoru v obci Dunaszeg

Nafotili jsme místní křížovou cestu v parku, při hodně starém kostelíku z 18 století a pak dojeli do města Gyor.
Asi zase nad námi letěli andělíčci, protože jsme jeli a odbočili a zase jeli a odbočili a pořád jsme viděli, že se platí parkovné, ale místa ani tak nebylo, až jsme odbočili naposled a pod námi bylo neplacené parkování přeplněné auty, ale jedno místečko se po 11.30 hodině přeci jen našlo. A pak jsme v tom horku vystoupili a stáli jsme u řeky Rába, která se pak pod hradem spojí s ramenem Dunaje, tady nazvaného Masoni – Duna.

20210625_114730_102323 tady bylo neplacené parkoviště kousek od centra 20210625_115316_102329 na břehu řeky Rába v Gyoru

No a tak jsme to právě touhle náhodou měli jen kousek do centra, a to po krásně upravené náplavce s osvěžujícím klimatem. Pak už jen najít místo k obědu, protože věže na kostelech odbíjeli 12.00 hodin.

20210625_115802_102333 v tomto místě se dostáváme do historického centra 20210625_120633_102349 okolí baziliky v Gyoru Čti více…

Cestou kolem Dunaje od Tullnu po Grein

Na poslední benzinové pumpě za Znojmem je potřeba si zakoupit dálniční známku za 245 Kč na 10 dnů a tím si vymezíte dobu pobytu a zajistíte klidný průběh přesunu, protože se chvíli jede po dálnici, chvíli zase po tříproudové silnici se značkou S a pak zase jen silnice. je hodně složité se v tom vyznat, takže ta známka se vyplatila.

Ze Znojma jsme to brali směrem na Tulln, který jsem již jednou objevil mezi vybranými cyklotrasami z Vídně. A stálo to za to, protože nás čistota a květy v ulicích i zajímavá hrobka dokonale naladili na věci příští.

DSC_0218_3542 Interiér této rotundy                                          DSC_0232_3556 náměstí s pátečním trhem

Čti více…

Cyklosteskou proti proudu Dunaje a do Grinzingu

Druhý den se dá jet opět cyklosteskami po ostrově mezi Dunajem a jeho kanálem. Na konci se to pak musí otočit a vrátit se k mostu, kde se to dá přejet na stranu, která je blíže městu. No a pak se dá zajet do Grinzingu na posezení u vína. Doporučuji to jako velmi zajímavé místo pro přkročení Dunaje a odbočení. Podaří se vám totiž v místě, kde se překoná Dunaj, uvidět opět stavbu pana Hunderwassera, jeho spalovnu. Podaří se vám to na Nordbrucke v místě, kde také začíná umělý městský kanál. je tu u zastávky U-bahnu linka 4.

Na cestu do Grinzingu se pak dejte až po zhlédnutí moderní spalovny a moderních staveb v jejím okolí. Na Grinzing se pak stoupá do kopečku, ale jede tam i tramvaj. Je to taková malá, ale útulná vesnice při Vídni, kam si chodí Vídeňáci na dobré posezení u jídla a pití, hlavně pak v podvečer. Tady se pak sjede z kopce k vodě a určitě narazíte na krásnou technickou památku . Jde o vodní elektrárnu z dvacátých let 19.století, kde je také začátek městkého kanlálu, který prochází celou Vídní.

Město Vídeň a cyklostezkou k hydroelektrárně

Je sobota a po registraci v Campingu Wien Neue Donau, vyrážíme. Camp je při metru linky U2 ale taky kousek od S-bahnu za stanicí Lobau, kde jsou za sebou tři mosty pro metro, dálnic a pro pěší na ostrov a do rekreační zóny.

Naše cesta na skládacích kolech vede na ostrov mezi Dunajem a jeho ramenem, pak do centra Vídně, kde projíždíme kolem všech historických staveb, které měly význam i pro naše Rakouskouhersko, jako je třeba pomník marie Terezie a tak podobně.

Odpoledne si to pak míříme po cykostezce podél městského kanálu, když pak mimo jiné narazíme na významné místo se stavbami bytových domů pana Hundertwaserhause.

A pak už to je jen o tom, dostat se zpět do Campu, s tím že se dostáváme až ke konci ostrova, kde je místo s velmi zajímavou technickou stavbou a to jsou dvě mohutná zdymadla a vodní elktrárna, kde proteče za minutu 1 mil. cubíků vody Dunaje. Zpět nás to pak vede přes veslařský areál zpět do campu. Najeli jsme takových 25 km a bylo to tak akorát pro lidi v důchodovém věku a pro naše malá skládací – hodně skládací, kola.

Cestou do Vídně na cyklostezky při Dunaji.

Dávná touha byla splněna.

Jedeme obytným autíčkem koncem května 2011 do Vídně. Tady nocujeme v autocampu při Dunaji a po dva dny pak jezdíme po místních cyklostezkách. Jak a kudy to vám přiblíží vložené fotky a jejich galerie. Putování lze rozdělit do tří dnů. V pátek vyrážíme přes Lednici a Valtice a směřujeme do Orthu, který je od Vídně 36 km a tato cyklosteska už je propagována mezi dunajskými cyklostezkami. Zde při Dunaji nocujeme a kocháme se večerním a ranním sluncem, krásnou zelení a sledujeme velké lodě, které kolem proplouvají mezi Vídní a Bratislavou. V sobotu se přemisťujeme do Vídně do campu, který je umístěn nedaleko vídeňského metra na trase U2 a autobsové linky 91 a). Odtud pak vyrážíme do Vídně a podél kanálu až na konec ostrova s mohutnou vodní elektrárnou a zdymadlem. V neděli pak vyrážíme na opačný konec ostrova a odtud jedeme na vínečko v Greencingu. V pondělí se vraccíme přes Brno zase domů, když cestou získáváme nové techcké oprávnění na naše obytné autíčko.

DSC_0007 Lednický zámek po rekonstrukci je překrásný    DSC_0020 ruch na ulici v lednici