05 – Zastavení v Pčoliném, výprava na Morské oko a ještě i návštěva
dřevěných kostelíků

Probouzíme se na parkovišti pod kostelíkem v Papíně. Bude překrásný den a já se pokouším nafotit východ slunce nad krajinou Polonin.

dsc_0556_57834 mlhavé ráno pod kostelíkem v Papíně dsc_0586_57860 sleduji východ slunce nad obcí Papín

Prostě tu nádheru jak se postupně mění osvětlení a barevnost okolí, tu jen tak ve městě a mezi paneláky nezažijete.

dsc_0629_57900 sleduji východ slunce nad obcí Papín dsc_0623_57894 sleduji východ slunce nad obcí Papín

Východ slunce máme za sebou a jedeme směr Pčoliné. Cestou se objeví smrovka a informace na hnědém podkladě, že v obci Osadné je krypta s padlými za I.světové války.

dsc_0634_57905 v kryptě v obci Osadné dsc_0644_57915 a pak i v kostelíku

Takže jsme odbočili abychom poznali nepoznané. O té době v tomto kraji vůbec nic nevíme, nikdo nás o této době neučil. že byla I.světová válka to víme, ale že i tady byla tak krutá to jsme netušili.
Obec Osadné je na konci světa a prý to tu skupují pražáci na chalupy a žijí tady přes léto. No a tak jsme se tu taky porozhlédli. Krásný to kraj to jo, ale že by nás to lákalo, no posuďte sami.

dsc_0646_57917 krajina národního parku Poloniny dsc_0660_57931 v obci Osadné se ještě najdou původní dřevěné chalupy

A jsme konečně v obci Pčoliné, kde se vyptáváme na místním úřadě a objevujeme jedinou domácnost se jménem po babičce, když ještě nebyla provdaná. Ale je to tak dávno, že nám zbyla jen prohlídka hrobů na hřbitově, kde skutečně nacházíme náhrobky se jmény, která jaksi existují ve vzpomínkách na pradědu a prababičku, tedy rodiče maminky mé ženy.
Je to tady pěkné místo k žití. Opravené domy, mají tady i zdroj kvasné vody kousek za obcí. To slovo kvasná voda jsme objevil v básni, která je vyvěšená na obecní nástěnce. kde se to nachází jsme objevil na barevném leteckém fotu obce Pčoliné. Až se ze studny napijeme poznáváme, že kvasná voda je vlastně minerálka. A byla to minerálka dobrá, studená plná přirozených bublinek.

dsc_0667_57938 a jsme v Pčoliném dsc_0697_57968 areál kde mají v Pčoliném kvasnou vodu - tedy studnu s dobrou minerálkou

Od faráře v Papíně víme že musíme navštívit Morské oko a že tam máme jet přes Ublu a Sobrance a pak ještě dojet až do Remetských Hamrou a pak to je nejblíže k tomuto horskému jezeru. A tak vyrážíme a jedem a jedeme. Na směrovky do vesnic, kde jsou dřevěné kostelíky nereagujeme. Autíčkem jsme dojeli až na konečnou která je od Sobranců 20 km. Tady je velké parkoviště a pak jen dál pěšky. Máme skládací kola a dál je to také po silnici. Takže do vrchu s koly jdeme a za 20 minut vidíme nádherné jezero.

dsc_0738_58008 procházka kolem jezera Morské oko dsc_0735_58005 procházka kolem jezera Morské oko

Celé jsme si to obešly, či většinou objeli až k zámečku a k chatě na konci jezera. No a pak zpět a to byla už jen jízda z kopce.
Cestou když se vracíme objevujeme směrovku na Sobranecké kúpele. Tak to musíme vidět, je to jen 1 km po odbočce. A viděli jsme. Dříve to mohl být nádherný areál. nyní jen rujíjiny vilek a pavilonů. Prostě vše mimo provoz a hrůza pohledět. tak se hned vracíme a směřujeme po silnici na Ublu.
Tady už reagujeme na každou hnědě vyznačenou směrovku k dřevěnému kostelíku. První z nich je na obec Inovce. je to cesta na konec světa, dál je jen hranice s Ukrajinou, ale sinice v perfektním stavu. Ke kostelíku se dostáváme po úzkých cestičkách. Je to tu nádherné.

dsc_0750_58020 dřevěný kostelík v Inovcích

Cestou zpět je odbočka k zaplavenému lomu. Musíme se tam podívat. No a nakonec se tady i vykoupeme prostě to nejde vynechat, když je tu krásné okolí lomu, svěží voda. Jen ty odpadky na hromadách jaksi vadili, ale dalo se na ně nedívat a nevnímat je. Bože co jsou to za lidi, když nechápou, že to tu zůstává na věky.

dsc_0770_58040 zaplavený lom u Inovců, kde jsem se osvěžili

No a osvěžení na těle pokračujeme a zase odbočíme do obce Ruská Bystrá kde stojí další z dřevěných kostelíků.

dsc_0790_58060 Dřevěný kostelík Hrabová Ráztoka

Pak následuje zastavení v obci Hrabová Roztoka.

dsc_0797_58067 Dřevěný kostelík Hrabová Ráztoka

No a ten den poslední zastávka v obci Šmigovec.

dsc_0803_58073 dřevěný kostelík v obci Šmigovec

Za ten den toho bylo až až. Takže nyní jen dojet někde kde bude poklidné zaparkování a nocování v autíčku. To jsme našli pod přehradou Starina která slouží jen jako zdroj pitné vody.

dsc_0818_58088 když nad údolím pod přehradou Starina svítá

Je tu klid a tak se tady i probouzíme do dalšího dne našeho putování.