Jedeme na jih Albánie přes Llogarský průsmyk do Butrintu

Byl čtvrtek 26.června a my měli v rozpise den osmý, cestování na jih od města Vlore, a to až na hranici s Řeckem a taky hned přes malou úžinu sousedství s ostrovem Korfu. Jelo se po solidní silnici plné serpentin s pořádným stoupáním. Krajina kolem zcela jiná, než jsme zatím poznali, upravená a rozumně obhospodařovaná.

dsc_2381_29111 Albanie - stoupáme na Llogarský průsmyk a v dáli je zliv Vlore dsc_2385_28526 no a pak cesta přes Llogarský průsmyk ve výšce 1.027 m n.m.

Dokonce místy i zavlažovaná postřikem. Při stálém stoupání a zatáčení bylo pořízeno mnoho snímků s horskými velikány v pozadí. Touto cestou, která nabízela i pěkná místa k výhledům od stolků místních restaurací, dokonce i horských hotelů, jejichž vzhled připomínal podobné, co jsme viděli při cestách v Evropě. Pomalá jízda do vrchu měla konec na Llogarském průsmyku, který je ve výšce 1027 m n.m.

dsc_2402_28540 jsme v prvním cíli našeho výletu, abychom obdivovali nové výhledy na moře dsc_2392_28533 jsme v prvním cíli našeho výletu, abychom obdivovali nové výhledy na moře

A odkud je překrásný výhled na moře, ale taky na další horské masívy, které měly výšku kolem 2400 m. Bohužel, či na štěstí byly pod mrakem, snímky asi nebudou to pravé ořechové, ale zase kdyby pralo slunce, pak by se to nedalo vydržet, stejně jak to nevydrží okolní porosty nízké kleče a zelených keříků a bodláčí.

dsc_2422_28543 a ty kozeny zase nás a nefotit, to by byla chyba dsc_2430_28550 ještě přiblížit

Ty jsou tady pochoutkou pasoucím se kozám, které nás i dokonce přinutili zastavit k focení, jak jsou zvláštní a pozorné k turistům. Z průsmyku se pak sjíždí táhlými záseky až téměř k hladině moře, což pro řidiče musel být vzrušující zážitek při představě, kdyby na takovéto silnici bez svodidel, přestaly pracovat brzdy. Od kol se jen obrazně řečeno kouřilo a v žaludcích výpravy to bylo u některých asi pořádně sevřené.
Sjeli a dojeli jsme do města Dhermi, které pak bylo i naší zastávkou na cestě zpět, ale nyní cestou na jih jsme zastavili až před pevností, kterou dal postavit Ali paša Tepelensky.

dsc_2469_28555 tato šílenost doby leží kousek před vesnicí Dhermi dsc_2495_28568 ale i malebný pohled na tutéž pevnost

Ale než jsme tady zastavili, tak jsme fotili vojenskou ponorkovou základnu, která si už odsloužila své, jen bunkr v hoře a jeden vojenský námořní člun v šedé barvě, víc toho tady nebylo vidět. Po základně kasárenských objektů zbyly jen rozbořené stěny .
Po této zastávce se pak projelo posledním velkým městem Sarande, kde je přistav, odkud se dá trajektem dojet na ostrov Korfu a kam přistávají lodě z Italského Bari. Město ve výstavbě, plno nových objektů s hotely. K procházce městem nedošlo a tak nelze podat bližší poznatky, snad jen to, že bylo zcela zřetelně vidět nejvyšší horu na ostrově Korfu – Pantokrátor s vysílači, a že tento ostrov je tady nejblíže území Albánie. Zastavili jsme až v Butrintu.

dsc_2556_28576 další už bez komentáře dsc_2593_28605 a pak se dojde k jezeru a jede se kolem původních hradeb

To je komplex s římským osídlením, kde tak rozsáhlý komplex budov, tak krásné mozaikové dlažby a tak zajímavé sídelní opevnění jinde v Evropě neuvidíte. Za hromadné vstupné se platilo na osobu 500 Leků. Spatříte zde divadlo, chrámy, lázně, městské opevnění hned na břehu sladkovodního jezera. Co lze pozorovat je to, že toto území klesá a dochází k jeho postupnému zaplavování podzemní vodou, která sem z jezera prosakuje, a tak místy se šlo po dřevěných lávkách.
I tuto situaci jinde neuvidíte. Vše je řádně popsáno, takže kdo by se o historii odborně zajímal, doví se zcela vše.

dsc_2562_28581 ale našlo se řešení dsc_2568_28585 je tu vidět i zbytek lázní a je vidět jak se prostory vyhřívaly podlahou

Nám laikům to postačí a jen obdivujeme a přemýšlíme, jak tohle to mohli zrealizovat, jak přesouvali tak obrovské opracované kusy kamenů na stavbu opevnění.

dsc_2604_28615 narazíte na byzantský chrám dsc_2623_28631 a pak se objevíte u hlavního vstupu od vody

V areálu jsme procházely kolem ostrova a stanovený čas na prohlídku 2,5 hodiny tak byl plně využit. Pak se už jen jelo zpět tou samou cestou, takže ti co seděli na jedné straně autobusu měli odpolední směnu k intenzivnímu focení. Protože to krásné na této cestě měli na své straně.
Zastávku jsme měli v Dhermi na malé městské plážičce abychom zjistili, že sezona ještě nezačala, ale může to tu být příjemné rekreování, pláže oblázkové, voda čistá, okolí upravené, jen ty odpadky tam, kde by být neměly. Stín je zajištěn slunečníky a lehátky.

dsc_2684_28662 na zpáteční cestě jsme v malé vesnici, kde je i malá plážička dsc_2680_28659 na zpáteční cestě jsme v malé vesnici, kde je i malá plážička

A pak už jen vyrážíme, abychom překonali Llogarský průsmyk. Ale co jsem zatím opomněl sdělit, tady je lokalita, kde včelaři dělají a prodávají na stáncích medy z různých bylinek a aromatických chutí a tak bylo zcela oprávněně rozhodnuto u stánku nějaký ten med zakoupit. První zastavení všichni vylezly držíce v ruce peníze a byli rozhodnuti nakoupit, ale když se zjistilo, že prodejce hodlá kilo medu prodat za 1000 Leků, což je 200 Kč, odjelo se a prodavači zůstali oči pro pláč. Další zastávka u stánku měla racionální využití, vystoupil jen jeden vyjednavač a když byla cena stejná, už se odjelo bez vystupování dál. Až pod vrcholem Llogarského průsmyku byl takový malebný stánek vyzdobený zelenými kytkami s oregánu a místní prodavači měli takový pěkný kukuč a cenu jen 700 leků za kilo, což je našich 140 Kč, a tak celý autobus nakupoval a prodavači měli krásný den a my si vezeme domů pamlsek, který nám může připomenout naši dovolenou v Albánii.

dsc_2709_28667 a nakupuje se místní medové výrobky dsc_2710_28668 med i s plástvemi má různé chuti místních bylinek

Bylo 19.30 když jsme dorazili do hotelu Regina. Když si vezmeme, že se vyjíždělo v 8.00 a jelo se jen 123 km tam a pak to samé zase zpět , tak vám vyjde průměrná rychlost kolem 30 km v hodině. Ale kvůli těm stoupáním to prostě rychleji nešlo. Ale tento výlet byl krásný s krásnou okolní krajinou a prohlídka areálu v Butrintu neměla chybu, něco podobného v Evropě neuvidíte, snad jen něco podobného v Řecku či Turecku, ale rozhodnout o tom, co kde je lepšího to přenechávám odborníkům. A tak končí vzpomínka na čtvrtek 26.června roku 2014.