03 – Poznávání Lotyšska a hlavního města Rigy – červenec 2019.

Ráno po snídani, která byla ucházející se jelo zpět přes celé Estonsko a teprve v Lotyšsku začalo poznávání této země. Tak jak jsou země v Pobaltí rovinaté, tak naše zastavení bylo u hradu Turajda. Nad meandrují řekou Gauja jsou k nahlédnutí i další hrady. My navštívili Turajdu. Prošli jsme hradními komnatami i sklepením a vystoupali na jeho věž. Vše tu bylo rekonstruováno a je to z pálených červených cihel, jak to v tomto kraji bylo zvykem. Taky vše rekonstruované, ale jako nové a zajímavě řešené, jen ten jazyk byl pro nás nesrozumitelný.

_DSC4126_91809 hrad Turajda _DSC4155_91838 hrad Turajda - výhledy z věže hradu

Zajímavá expozice a krásné výhledy z věže. Pak se prošlo parkem, kde byly v prostoru plném zelené rozmístěny úžasné sochy z kamene.

_DSC4164_91847 park a sochy v areálu hradu Turajda _DSC4170_91853 park a sochy v areálu hradu Turajda

Tady v této lokalitě jsou pak další hrady či zámek pojmenované Sigulda a Krimulda.
Autobus nás potom dovezl k místu, kde se dá lanovkou překonat údolí na druhý břeh. Jedna kabina a jedno lano prohnuté a natažené jako kolejnice. Pohyb zajistila další tenká táhnoucí lana. jelo to pomalu ale dva skupiny po 19 lidech do stačilo přesunout za stejnou dobu jako nám trval objet tohle místo autobusem. na druhé straně vše komerčně a pro sportovní vyžití vybavené zázemí s horskými koly, s možností skočit si z kabinky té lanovky a jiné atrakce pro ty co na to tady mají.

_DSC4195_91878 okolí stanice lanovky u města Sigulda _DSC4200_91883 okolí stanice lanovky u města Sigulda

Moderní a pěkné prostředí. Tak to bylo na břehu, kde pak leží i městečko Sigulda.
V podvečer už zastavujeme v Cēsis, městě s hradem, hradbami a pivovarem, kde se od 16 století pořád na stejném místě vaří pořád stejné pivo.

_DSC4218_91901 u historického pivovaru _DSC4222_91904 hrad v městě Césis

My nakoupili v ve velkoobchodě TOP, vypadalo to uvnitř jako v naší Bille. Ceny přiměřené a asi by byli na naší cenové úrovni. My tam zašli s tím, že by mohli mít grilované kuře, ale nebylo. Dali jsme si pizzu na studeno a k tomu koláčky z listového těsta a výbornou marmeládou. Na památku jsme koupili i tašku se značkou TOP prodejny, protože to byl nákup i na cestu domů a nějaké ty dárky a pozornosti pro rodinu.
Pak už jen asi 80 km a byli jsme na hotelu v Rize, kde jsme už jednou přespali. Tentokrát jsme dostali větší pokoj. Byla sprcha, teplá přesnídávková polévka a šlo se na mosty přes řeku Daugava. Bylo to proto, že ti co seděli před námi v autobuse tam viděli a nafotili krásný západ slunce nad mosty přes tuto řeku. I když jsme byli ten podvečer přetažení postihla nás zvědavost a vyplatilo se to. Byl to nádherný západ slunce.

_DSC4277_91958 fotíme západ slunce z mostu nad řekou Daugava _DSC4280_91961 fotíme západ slunce z mostu nad řekou Daugava

A tady zjišťuji to hodně podstatné, co jsme ještě ve vzpomínkách nezapsal. Po přechodu do Litevské republiky se posouvá čas o hodinu takže kdy na hodinách v autobuse bylo 20 tady už bylo 21 hodin. No a my nafotili západ slunce, když bylo po 22.hodině. Spát se šlo až ve 23 hodin. teplá noc, okna dokořán a venku nás hlídali pouliční psy a kočky.

_DSC4255_91937 ulice pod hotelem v Rize _DSC3862_91453 okolí hotelu, kde jsme nocovali v Rize

A je tu náš poslední den poznávání. Je to naprogramováno tak, aby řidič autobusu rozjeli dlouhé vozidlo až odpoledne a aby mohli dojet bez povinné zastávky až do Brna v neděli.
Za tím účelem jsme naložili do autobusu jen zavazadla a do centra Rigy se jelo tramvají. Bylo deset hodin když jsme vystoupili v centru před operou. Jízda nás stála 1.15 eur, když jsme zakoupili jízdenku na nedaleké benzínové pumpě. tady to pan průvodce mírně řečeno pohnojil, protože se jízdenky mohli koupit i den předem či před naložením zavazadel. Ale nakupování proběhlo až v ucelené skupině 60 lidí a každý si kupoval jen po dvou jízdenkách. No a to trvalo náramně dlouho, protože tady i na jízdenku vydají účtenku a vlastní jízdenku po jízdence přiloží k čipovému zařízení a to vloží kód na kus tuhého papírku. pak už stačí jen nastoupit, přiložit k malé krabičce na stojanu jízdenku, ono to pípne a je na jízdence vyznačeno její použití. opakovaně už pak použít nejde.
Bylo hned po ránu horko, na zastávce pak žádný stín a tak než jsme do toho centra asi 5 zastávek dojeli dalo to zbytečných 60 minut.

_DSC4291_92038 jedem tramvají do města _DSC4298_92045 na prohlídce města Rigy

No a pak přišla na pořad dne prohlídka města, nejdříve opět fundovaný výklad o historii, zejména hodně o protestu Lotyšů proti Rusům, pak o násilí na židech v době okupace a války s Německem a pak další a další zajímavé informace z historie, která se místy prolínala i s historii Českého království.
Po dvou hodinách prohlídky města jsme se dozvěděli vše o jeho historickém centru.

_DSC4403_92149 na prohlídce města Rigy _DSC4455_92198 na prohlídce města Rigy

Co na všem bylo ještě více zajímavé, že v televizi na hotelu jsme našli kanál, kde běžela smyčka s povídáním o městě Rize, takže jsme si obrazně řečeno mohli v paměti odškrtávat co jsme viděli v televizi a co ve skutečnosti. Na ulicích se ozývala hudba, živá hudba od pouličních hráčů.
Na jednom místě hrály dva tronbóny. Protože náš průvodce nosil na tyčce českou vlajku, tihle dva umělci hned jak ji viděli Českou hymnu.

_DSC4412_92157 na prohlídce města Rigy _DSC4430_92174 na prohlídce města Rigy

Dostali nás a každý snad šel hodit do krabice nějakou tu minci. Jako vděk za odměnu zahráli ještě další skladbu marš Radeckého. Prostě krásný dojem a krásná metoda jak zlepšit náladu. Po této prohlídce byl rozchod a my na břehu široké a čisté řeky objevili poprvé WC volně přístupné a jen méně čisté než nás potkávalo na Azorech, ale bylo v pravý čas na svém místě. S uvolněním jsme pak objevili restauraci, kde byli ceny jídla pod 10 eur. Bylo tu v uličce bez lidí a otevřely teprve ve 12 hodin a bylo 12.15 hodin, tak jsme zasedli a hned přinesli jídelní lístek. teprve potom jsme zjistili, že jsme si opět vybrali exotickou restauraci.

_DSC4443_92187 na prohlídce města Rigy _DSC4489_92231 na prohlídce města Rigy nastupujeme do autobusu

Ale únava byla veliká a my byli rádi že sedíme a je tu klid a máme dost času si to tady v té Rize vychutnat. Nakonec jsme si dali kuřecí porci doplněnou ledovým salátem namočeným v peprné omáčce s kopečkem výborné rýže. K tomu jsme si dali cider 1/2 litru za 3 eura a pivo 04,litru za 3,90 eura. Pak se čekalo a odpočívalo. Jídlo jsme snědli a nic nezůstalo, protože to bylo výborné a my taky dnes víme, že i korejská kuchyně to umí. Pak už jen procházka místy, kde jsme byli s průvodcem, ale tentokráte tam nebylo tolik lidí, protože snad všichni drželi po obědě siestu. Ve 14 hodin se nasedlo do autobusu a jelo se směrem na Kaunas a Polsko. Asi 80 km za Rigou se naposledy zastavilo u zámku Rundāle, které napodobuje Francouzské Versailles.

Do krásné zámecké zahrady se nešlo, do zámku se jen nakouklo, přes okna se udělalo pár snímků ze zahrady a na více času tu nebylo prostoru kvůli přesunu.

_DSC4519_92261 zámek v Rundale _DSC4507_92249 zámek v Rundale

Bylo po 16.00 hodině a od té doby se jelo a jelo, dvakrát v noci se zastavilo a bylo něco kolem 6 hodiny v neděli ráno a už tu byla cedule s nápisem Ostrava. Domů do Olomouce jsme dojeli v 9.00 hodin, bylo tu dusno a vlhko, pak i popršelo a my jen léčili opuchlé nohy.
Tohle je poslední ze tří vzpomínek na zájezd přes tři pobaltské republiky a také jejich tři hlavní města Vilnius, Riga a Tallin.
Jen tak na okraj, už my zbývá navštívit jen 4 hlavní města v Evropě. Bukurešť v Rumunsku, Reykjavik na Islandu a Pristine v Kosovu a Sarajevo v Bosně a Hercegovině. země to jsou pak jen Kosovo a Island. Vše ostatní jsme viděl buď v letech 1968 a 1969, něco pak v době totality a vše ostatní pak po roce 1990.
Když jsem tuto vzpomínku zapisoval a tvořil, tak jsem zjistil že podrobnosti z historie či geografie lze najít na webech wikipedie.org, proto je nemá smysl kopírovat, lze vše dohledat.

Fotky pořízené při poznávání několika málo míst v Lotyšsku – hrady v okolí Siguldy :