Na výletě do neznáma – kolečko mezi Zbraslaví a Příbramí.

Krásné počasí mezi 30.dubnem a 2.květnem jsme prostě museli využít a někam proto vyrazit.
Protože máme přítele v Roudnici nad Labem, stalo se toto místo na dvě noci centrem dění.
Cestou a po cestě samotné jsme se pak setkali s místy, kde jakoby přes kopírák se v historii děli věci, se kterými se potkáváme právě nyní. Ekonomická krize v 16.století, bankrot v 19.století, ale i to že když se chce a je na to, tak se dá vše změnit.
Takže kde jsme to asi byli ? Klášter Sázava, zámek Zbiroh, Svatá Hora v Příbrami, ale i zámek v Dobříši.

DSC_0166_8724 klášter v Sázavě DSC_0237_8795 a jsme v zahradách pod zámkem Zbiroh
DSC_0287_8844 nahlédnutí do prostor kláštera DSC_0298_8855 na nádvoří zámku v Dobříši

Ale cestou krásnou zvlněnou krajinou toho bylo i mnohem víc, takže je zase na co vzpomínat a co doporučit jak dobrý typ na výlet, co je vlastně i výletem kolem Prahy.

Takže cestou do Roudnice nad Labem jsme se zastavili v Sázavském klášteře. Na sjezdu z dálnice Kácov jsme to pak vzali jakoby podél toku řeky a tak se stalo, že jsme jeli malebným údolím a lesem až jsme narazili v obci Rataje nad Sázavou na zámek v rekonstrukci, pak na zříceninu hradu v Talmberg a posléze jsme spatřili na řekou Sázavou slavný Sázavský klášter.
Na prohlídce kláštera jsme měli zajištěn výklad, tak obsáhlý a tak zajímavý, že při asi pěti zastaveních nám zanícená paní povídal o historii místa celou hodinu. A tak jsme se dověděli, že tady se podařilo rozestavět v roce 1032 klášter, který ani dnes není dokončen a toto místo je natolik historicky významné, že tu za doby totality stále bylo zkoumáno nedozkoumáno. Máte-li zájem o klášteru vědět něco víc, pak se musíte nahlédnout na www.wikipedie.cz a budete koukat kolika zajímavostí se o daném klášteře a souvislostech s ním dovíte.

DSC_0172_8730 rozestavěná pravá loď klášterního kostela z 11 století DSC_0185_8743 hlavní oltář

Odpoledne jsme dorazili do Roudnice nad Labem, a protože zcela náhodně se v seriálu vyprávěj mluvilo o tom, proč je Roudnice právě takto pojmenována, zašli jsme se kouknout k prvnímu klášteru Augustiánů v zemích českých, a tam spatřili studánku s rudým sedimentem. A právě to je základ pojmenování Roudnice. Odpolední siesta na lavičce u našeho veletoku byla bez chybičky ve chvíli, kdy kolem nás proplouvali čtyřveslice s německými turisty.

DSC_0203_8761 ugustiánský klášter v Roudnici nad Labem DSC_0198_8756 na vodě bylo Němcům asi báječně

V pondělí, kdy se v každé obci co jsme ten den projížděli, připravovali na podvečerní pálení čarodějnic jsme dopoledne dorazili do našeho prvního cíle na zámek Zbiroh. Ale než jsme se tam dostali nemohli jsme jinak, než odbočit z dálnice na Plzeň a podívat se do míst, kde stojí kousek od sebe hrad Kost a Točník. Oba tyto hrady najdete za obcí Žebrák, hrad Točník je vidět z dálky na kopci, ale hrad Žebrák se objeví až po dalším přibližování, když se jeví jako by stál v dolíčku. Rozkvetlá krajina kolem s bílým květy jabloní a žlutá pole s hořčicí, mezi tím stádo ovcí, koz, to je podívaná pro každého, kdo sem touto jarní dobou zavítá.

DSC_0226_8784 a pokus o oba vyfoti najednou DSC_0231_8789 zato hrad žebrák s idilkou

Pak už to bylo jen 9 km na zámek Zbiroh. Je to místo opředené mnohými událostmi, které velmi barvitě a vtipně povykládal náš průvodce zámeckými komnatami, které v roce 2005 byly opraveny, když v roce 2004 byly převzaty od vojenské správy. Tady na tomto zámku maloval Alfons Mucha svou velkoformátovou Epopej, tady se za nacistů přišlo na to, že buližníková skále zesiluje signál pro radary a tak i naše vojsko si tady posvítilo na nebe radiolokátorem Tamara. No a zase kdo chce vědět více, pak se podívá na www.wikipedie.cz . A řeknu vám, stojí to za to. Hlavně je hodně zajímavá ta doba, kdy zde zakotvil mocipán železnice, Dr. Bethel Henry baron von Strousberg. Tohoto zámku měl v plánu vybudovat středisko železářského průmyslu v Rakousko-Uherské monarchii, ale zbankrotoval, protože si neudělal řádný průzkum kvality železné rudy.
Dnes tu sídlí, a zde i přijímají nové členy tajné zednářské lože Templářů a do 13.května tu ještě bude výstava o historii templářů v Evropě na níž byl zapůjčen také slavný autoportrét Leonarda Davinciho.

DSC_0237_8795 a jsme v zahradách pod zámkem Zbiroh DSC_0198_8756 na vodě bylo Němcům asi báječně

Ze Zbirohu jsme se dali po silnici kolem vojenského prostoru Jince a pučeni informací od průvodce ze zámku na Zbirohu jsme věděli, že jedem pod kopci, které mají buližníkovou skálu a ta je velmi vhodná pro umístění radaru, o který tak stálo i USA pro sledování pohybu na obloze.
Dojeli jsme do Příbrami a klášter Svatá hora nebylo složité najít, protože stojí na kopci nad Příbramí. Poprvé jsem se o něm dověděl v nějaké reportáži o jeho nově dokončené rekonstrukci. A bylo to skutečně místo, které by měl navštívit každý, kdo chce vidět něco výjimečného nejen v Česku, ale i v celé Evropě. A jako laik, který už poznal v Evropě hodně krásných míst, kostelů a jiné architektury, tvrdím že tady jsem viděl něco úžasného co mohu všem vřele doporučit ke shlédnutí.

DSC_0294_8851 posůední pohled na klášter na svaté hoře DSC_0287_8844 nahlédnutí do prostor kláštera

Cesta pokračovala a následně jsme stihli projít zahradami za rekonstruovaným zámkem v Dobříši, a kochat se pohledy na jeho krásu ze všech přístupných míst. V roce 1998 byl zámek spolu s francouzským a anglickým parkem vrácen do soukromého vlastnictví.
Současným majitelem zámku je Dipl. Ing. Jerome Colloredo-Mannsfeld z Rakouska. Rokoková krása, která se musí vidět.

DSC_0298_8855 na nádvoří zámku v Dobříši DSC_0304_8861 francouzké a anglické zahrady na zámku v Dobříši

Pak už jsme jen projeli přes Mníšek pod Brdy, ale zastavilo se v podvečer na zámku.
Zpět k plzeňské dálnici jsme to vzali do údolí kolem Berounky a z dálky se kochali pohledm na hrad Karlštejn. Z blízka pak jsme nahlédli do kostela v obci Svatý Jan pod Skalou, kde jsme se mohli začíst do informace o tom, že tady bydleli v klášteře od roku 1948 do roku 1955 bývalý “kulaci”, kteří museli trpět příkoří komunistického režimu a za mučení a bídné stravy lámali v okolních lomech kámen.

DSC_0342_8898 Ucelený dojem z místa v obci Svatý Jan pod Skalou DSC_0335_8891 interiér v kostele v obci Svatý Jan pod Skalou

Den se dostal ke svému konci a my pak usedli k dobrému papání v Roudnici nad Labem.

DSC_0353_8909 náměstí v Litoměřicích DSC_0360_8916 pohled na arcibiskupství Litoměřice

Další den jsme navštívili Město Litoměřice, vyjeli na mastnou horu, kde je rekonstuována vyhlídková restaurace s rozhlednou a na zpáteční cestě jsme zajeli do města Terezín, které se postupně obléká do nového hábitu i když má za sebou svou hroznou minulost spojenou se židovským holokaustem.

DSC_0385_8941 pevnosti Terezína DSC_0388_8944 pomník umučených v Terezíně

A naše putování se pak už jen změnilo v dálniční dálkovou prvomájovou jízdu do Olomouce.
Kdo máte zájem, nahlédněte do fotogalerie, kde spatříte krásu míst, která se nám podařilo za ty dva slunečné dny navštívit.