Podrobnější seznámení s přehradou Slezská Harta – červenec 2018.

Nejbližší město které se dá dohledat na mapě je Bruntál. Když jsem si plánoval, že objedu tuto přehradu, tak jsem zjistil že to dá celkem 58 km, což by se za jeden den dalo stihnout na kole jako nic. Ale cesty nejsou pokaždé ideální a tak se musí jak jsem později zjistil i po svých a jít vedle kola a tlačit jej do kopce i z kopce. Tedy pokud hodláte stále dohlédnout na hladinu této přehrady. No a protože to tam je kousek i z města Opavy, dal jsem si tam sraz se spolužákem ze školy a tak se stalo, že jeden den si tam na břehu zátoky zavzpomínali dva dědkové na to jak v mládí jezdili na windsurfingu a na gumovém člunu a vyzkoušeli jsme si jízdu na paddlleboardu. No a druhý den jsem pak já sám jel na elektrokole po levém břehu s tím, že si to projedu po té „těžší „ straně kde to je více do kopce a z kopce a nejsou tady klasické cyklostezky vedené po vrstevnici jako tomu je na druhém břehu.
Auto jsem v den prvního setkání zaparkoval v obci Leskovec nad Moravicí. parkovné hned po ránu stálo 50 Kč a byl jsme na něm téměř sám. Můj spolužák se objevil později a hned mě odvedl na skryté místečko mezi Leskovcem a obcí Rázová. Tady je na skryté silničce parkoviště pro pár aut a pod ním volná posečená louka u poklidné zátoky. Tady jsme se pak pořádně vyblbli, tady vyzkoušeli jsme si ,jestli ještě umíme a nemuseli jsme nikoho ani rušit.

DSCN5493_78979 naše stařecké radování a vzpomínání na své mládí DSCN5506_78991 naše stařecké radování a vzpomínání na své mládí

Voda čistá a chladná jako křen, takže nádherně v tom horkém dni osvěžila. Když spolužák odjel, já ještě využil denního parkovacího poplatku a zajel do obce, abych poznal jak to tu vlastně vypadá. No a měl jsem se čemu divit.

DSC_8830_79094 přístavní molo v Leskovci pro vyhlídkové jízdy na lodi DSC_8828_79092 pohled na zátoku od hřbitova v Leskovci

Druhý den jsem přijel z Olomouce, je to jen 59 km, dojel na parkoviště hned nad hrází a hned jsme vyrazil podél břehu po asfaltovém chodníku. Ten ale skončil pod hladinou asi tak po 1 km jízdy, někde v místech naproti zátoky, kde jsem včera kousek od Leskovce dováděli.

DSC_8842_79005 na břehu proti zátoce v Leskovci DSC_8847_79010 po delším bloudění lesem zase vyhlídka

A tak jsem musel popojet zpět a odbočit mírně do vrchu po lesní štěrkové cestě. Pak přišlo rozcestí, které tu ale vytvořily auta při těžbě dřeva v lese nad hladinou přehrady. To mě navedlo tak, že jsem byl najednou sice na krásné vyhlídce, ale odtud jsem se musel zase vracet. No ale zadařilo se a z lesní cesty jsme vyjel na neudržovanou silničku mezi Bílčicemi a Roudnem. Ta mě dovedla do zátoky k přístavišti v Roudném.

DSC_8851_79014 jet okolo přehrady znamená jet po různých cestách DSC_8855_79018 přístav v zátoce Roudno

Tady jsem se i dozvěděl, že bych se mohl nechat lodičkou přepravit na protější břeh od obce Rázová a to i s kolem. Jezdí to v létě každou hodinu.

Pak zase po asfaltové komunikaci nad hladinou proti proudu, pokud by tu bylo vidět tok Moravice, která je hlavním zdrojem této vodní nádrže.

DSC_8859_79022 a pak zase louky nad vodou a nová zástavba DSC_8860_79023 letní tábor mladých rybářů

No ale narazil jsem na líheň rybářského klonu, kteří tu měli přes léto úžasný letní tábor a rodičové si přejí aby pokračovali v tom co si jako rybáři užívají oni.
No prostě zase tu budou vyškolení nástupci kteří budou zdobit břehy kolem vodních hladin a toků. A budou zavazet nám, kteří se chtějí projet kolem klidných břehů plných romantiky a tajemna, kam se suchou nohou nedostanete.

DSC_8866_79029 zase v jedné zátoce DSC_8869_79032 zase v jedné zátoce

Pak cesta u tábora končí a já tak musel vyšlapanou pěšinkou do neznáma, abych obešel kus břehu. Objevil jsem krásná klidná místa. Ale pak to vše končilo a já musel přes posečené louky, ale to ticho přírody, vůně posečeného sena, no prostě ještě tu máme krásnou a svobodnou přírodu. Někdo té svobody ale zneužívá a najede si polní cestu a po ní se autem s rybářským nářadím dopraví až na břeh přehrady. Dnes už málo kde objevíte jen rybáře se stoličkou, podběrákem a udicí. Dnes musí mít stan, gumový člun s elektrickým pohonem, dálkově ovládané krmítko, velikánský deštník, sedačky, no prostě je toho tolik, že to prostě „ve svých“ nedokáže.
Pak jsme obcházel elektrickým ohradníkem louku, kde se pásly bílé kravičky. Až na konci ohradníku, na vrcholu rozlehlé louky, kam jsem se dobelhal chůzí vedle kola, visela cedulka s upozorněním, že za ohradníkem je i chovný býk.

DSC_8873_79036 někde na loukách nad Novou Plání - pohled na sopku Roudno DSC_8876_79039 někde na loukách nad Novou Plání

To jsem už ale narazil na označenou cestu zelenou turistickou značkou a štěrkové komunikaci jsem pak dojel až nad Novou Pláň.
Tady je to jako někde v zahraničí. Nové silničky, které vás vedou podél moderní a hodně honosné zástavby, kde se celoročně nebydlí a vy nepoznáte jestli jsou to chaty či domy, nebo dokonce malé zámky. Prostě někdo tady na to měl a tak si postavil pořádné a rozlehlé, ale krásné stavení s velkým oploceným a dobře a draze udržovaným pozemkem.
Dokonce tady najdete koupaliště, kostel, který byl přebudován na pension a je tu půjčovna lodí na elektrický pohon, šlapadla a jiné lodičky.

DSC_8890_79053 půjčovna lodiček na Nové Pláni DSC_8898_79061 je zde i malé koupaliště vstup volný

Je u nich občerstvení a nad tím je asfaltová silnička se zákazem vjezdu, která končí asi po 2 km v Karloveci. To je místo, kde je po hladinou zatopená obec a na břehu pak zůstal neudržovaný hřbitov s kostelem. Ten si někdo koupil a hned vedle si postavil krásné stavení využívané jako chata, jestli se to tak ještě dá pojmenovat. Je odtud krásný výhled a je to jako ráj na zemi. No a pozůstalé vyruší jen má maličkost, když pronikne na obhlídku zarostlého hřbitova, kde jsem objevil poslední uložení ostatků ještě v roce 2014.

DSC_8884_79047 v okolí hřbitova a kostela je i bydlení v soukromí DSC_8885_79048 pod kostelem je památník padlým z I.sv.války

V Nové Pláni mi to vyšlo akorát na dobrý oběd v kostele, tedy pensionu, a po něm jsme vyrazil dál, s tím že objedu konec přehrady a dostanu se do obce Meziny, kde jsou v okolí pozůstatky vulkanické činnosti. Ale z tohoto plánu zůstalo jen to, že jsem dojel na konec přehrady u Černého mostu a pak ještě kousek k odbočce na modrou turistickou cestičku.

DSC_8901_79064 dál je cesta jen po turistické stezce, kde to s kolem už nešlo DSC_8902_79065 takže foto a jedu zpět přes Roudno po silnici

Ale tady jsem musel uznat, že to bych zešílel, kdybych do prudkého stoupání po lesní pěšince tlačil vedle sebe kolo asi celé 3 km. Je to taková zkratka viditelná na mapě, ale neschůdná s kolem. A tak jsem se operativně rozhodl pro návrat s tím, že do obce Roudno dojedu po silnici. Nemít elektropohon, tak to už nezvládnu, protože to bylo napůl do kopce a napůl pak z kopce. Už se mi prostě nechtělo po neznámých cestách a raději jsem zvolil delší, ale rovnou málo frekventovanou silnici. V Roudně to bylo hodně dlouho z kopce k zálivu.

DSC_8906_79069 informace v Roudnu DSC_8907_79070 informace v Roudnu

Tady jsem pak odbočil silničkou na Bílčice. Ale nechtěl jsem jet cestou po které jsem už kousek i jel a tak jsem to bral do Bílčic poctivě nahoru a dolů. V Bílčicích už to znám, protože tady se odbočuje k hrázi přehrady Slezská Harta. No ale bylo odpoledne a z horka se spustila bouřka právě ve chvíli, kdy jsme opustil obec a nebylo se kam schovat. A tak jsem v pohodě mohl opustit plán, ještě se někde ponořit do chladné vody přehrady abych smil námahu s tohoto poznávacího výletu. Prostě slejvák mi to nahradil. A věděl kdy přestat. Poslední kapka byla ve chvíli, kdy jsem otevíral dveře od „autíčka“, které tu na mě celý den čekalo.

DSC_8831_79095 informace o Slezské Hartě DSC_8836_79100 na hrázi přehrady Slezská Harta

Krásný svěží vzduch po bouřce, poslední pohledy na čisté a lesknoucí se okolí nad hrází a jedu zase do Olomouce. V hlavě mám ale už i plán na druhý výlet, po pravém břehu, kde to není tak náročné na stoupání a jed es téměř pořád po cyklostezkách kolem vody od hráze přes Leskovec, Rázvou až do Meziny a ještě se cestou dají poznávat místa, kde byla kdysi dávno vulkanická činnost. Takže snad příště. No a obec Rázovou mohu téměř vynechat, protože tu jsem objevil v dubnu v roce 2017. To tehdy bylo v přehradě hodně upuštěné vody. Najdete odkaz na webu : www.cestotipy.cz/2017/vylete-okoli-bruntalu-duben-2017/