Krásný den pro důchodce na hoře Praděd – březen 2015.

Je to jako magnet, když se dovíte ve zprávách, že má být ještě jasno a bez mráčků i mraků. A protože důchodce, který náhodou nemusí na prohlídku či odběry do lékařského zařízení, může na to reagovat a vyrazit za krásami přírody v nejbližším okolí. A protože Olomouc je na dosah pohoří Jeseníků a na Praděd se dá dojet i veřejnými dopravními prostředky vyhledali jsme si vhodné spojení a ráno v 7.07 hodiny jsme vyrazili vlakem do Bruntálu. Vystoupili jsme a žasli, protože v Bruntále je téměř dokončené přednádraží s autobusovou zastávkou, veřejnými záchodky a uzaviratelnými boxy na kola, což je věc, kterou jsme ještě nikde v našem Česku nezahlédli. Navíc od tohoto téměř dokončeného díla jsme v dáli spatřili snad poprvé bílé siluety Jeseníků a viděli největší svíčku vysílač na Pradědu.

dsc_8787_36812 rekonstruované okolí vlakového nádraží v Bruntále dsc_8789_36814 tam v dáli je vidět Praděd

Tady jsem naletěli na zběsile se chovající cizinecký pár a jejich zásluhou jsme utratili za autobus jedoucí sice ne Ovčárnu evidovanou pod obcí Malá Morávka, ale jeli jsme o jakýsi kousek větším okruhem přes Vrbno pod Pradědem a to ještě i přes Karlovice. Platili jsme za jeden lístek 47 Kč, ale protože za vlak jako režisti to bylo 0 Kč, tak se to dalo přijmout, už taky proto, že vyhlídková jízda byla v tomto počasí inspirující. Je to tady krásné území, které je naprosto ideální pro cykloturistiku. V Karlově Studánce jsme přestoupili na autobus, jedoucí na tu cílovou Ovčárnu a zaplatili dalších 23 Kč na osobu. (www.volareza.cz/index.php?s=cs-OV )
Po vystoupení na parkovišti u chaty Sabinka jsme hned dýchali jarní vzduch, vnímali probouzející se jaro a cítili, že slunce už i hřeje. Bylo 10.15 hodin a my vyráželi směr nejvyšší hora na Moravě a pohoří Jeseníků. Kdyby jsme v Bruntále posečkali na spoj jedoucí v 9.10 hodin, jeli by jsme přes Malou Morávku a měli naprosto stejný čas dojezdu na Ovčárnu. No kdyby jsme z Olomouce jeli přímo autobusem v 6.30 hodin, tak by jsme v té nádheře vystoupili o celou hodinu dříve, ale stálo by nás to za jednoho celkem 76 Kč a 21 Kč. Takže jízda na Praděd, když je pěkně se vyplatí i plnoplatícím důchodcům a to autobusem, protože nepřípoje u vlakové dopravy udrží zájem jen mezi režisty.
Na obloze po výstupu jen modro a mráček žádný, naprosto žádný. Vítr s nulovou rychlostí, no prostě takové počasí jsme tady ještě neměli.

dsc_8797_36822 v dálce Petrovi kameny a patrné hromady sněhu dsc_8813_36838 chata Kurzovka a v pozadí Petrovi Kameny

Vydali jsme se známou a jedinou trasou k Pradědu, ale bylo tak krásně, že jsme na rozcestí zabočili na sjezdovku při chatě Kurzovka, ( //www.penziony.cz/karlova-studanka/sporthotel-kurzovni/ ) která je strmá, ale když je sníh dá se dojít až na vrchol. Já se rozhodl zavčasu odbočit na mírnější hlavní přístupovou cestu, manželka to vyšlápla touto novou trasou až na vrchol. Šla pomalu a na doraz s dechem, ale nakonec jsme se na vrcholu pod věží potkali v naprosto stejném čase. Jen tak mimochodem, bylo jasno, ale výhledy zmařil smog v dáli, a tak musím doporučit informaci. Náhodně opakovali v televizi pořad o horských chatách, kde dávali i něco k chatě Švýcárna a mimo jiné měli i krásné výhledy z Pradědu až na Sněžku a do Tater. Takže náhradně se koukněte na web :
www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10169768440-na-vrcholky-hor-s-vladimirem-cechem/408235100181001/ dávali to 9.3.2015 ve 14.45 na CT1. Taková intuitivní situace.
Omámeni krásou kolem a zadýcháni a spoceni jsme zašli na jedno. V hospodě nával k prasknutí, ale našli se dvě židličky, po dlouhém čase se objevil i číšník a na poslední chvíli nás zachránil i přípitek místním likérem Praděd a půllitr chladného pivečka Holba z hor. Trochu jsme pookřáli a šli se opalovat jako jiní před námi.

dsc_8868_36891 no a zase okolí viděné z vrcholu hory Praděd dsc_8880_36903 jdeme ale dolů k autobusu na Ovčárně

Na slunci bylo kolem 20 až 215 st.C a jako důkaz jsem si přinesl i první opálení, tedy jarní zčervenání, které prospívá i důchodcům. (www.jeseniky-praded.cz/ )
Následoval sestup k autobusu na točně pod hotelem Figura či Sabinka. Poslední autobusy ujeli před nosem i když měli zpoždění, protože čekali na výjezd sanitky co si pak odvezla jednu zlomenou ručičku. Takže někdo si předčasně ukončil poslední týden jarních prázdnin.
Jeli jsme autobusem v 15.36 přes Malou Morávku, autobus dojel do Bruntálu v 16.34 hodiny, ale asi 100 m od vlakového nádraží, kde v 16. 36 odjel vlak na Olomouc. takže jsme si museli vychutnat místního nádraží a posečkat do 17.36. No a tak jsme viděli i zapadající slunce a končil nám den plný krásy. A co jako na závěr doporučit ? Každému kdo může, zejména důchodcům, neváhejte a sledujte zprávy o počasí, pak už není co řešit. Na webu www.idos.cz se najdete spojení vlakem či autobusem a pak už není co řešit.
Ale byl jsem tady a něco si i zapsal takže jak to bylo tehdy najdete na webu : www.cestotipy.cz/2011/podzimni-vylet-na-praded-v-jesenikach/