Velikonoce roku 2014 prožité v teplých vodách Maďarska.

Dlouho se „autíčko“ neprojelo a nemohlo prokázat v jaké je kondici po opravě alternátoru až nyní o Velikonocích roku 2014. A potřebovali to i naše těla, trochu si poležet a nahřát klouby, páteř a ještě to trochu pod vodními proudy vymasírovat, aby se to stárnoucí tělo trochu regenerovalo.
A tak jsme se v pátek 18.4. vydali směrem na Kehydeskustány, kde jsme byly jeden den po našem odpoledním příjezdu na 3 hodiny a pak v sobotu celý den, poležet a vymasírovat se v termálních vodách čtyř bazénů v tomto areálu pohody a krásné okolní přírody. Lázně Kehydakustány se nachází mezi obcemi Kehi a Kustány v kraji Zala asi 40 km od Kesthely, což je na konci Balatonu a blízko to je také do Hevizu. Lázně jsou provozovány od roku 2001. Podle Googlu Earth jsem si našel nejkratší cestu, jako bych to šel pěšky a dalo to 389 km. Ve skutečnosti jsem to jel a najel 385 km a to tak že za Břeclaví jsme to vzal přes Rakousko na Dunaubrike po silnici číslo 49, pak přes Fertod a Sarvar. Tentokrát jsme jeli Maďarskem přes obec Turje, kde jsme objevili krásný cihelný kostel.

dsc_0007_26374 zajímavá stavba kostela v Maďarsku v obci Turje v kraji Zala dsc_0011_26376 klášter při kostele v Turje slouží jako domov důchodců

Pro naše těla je tu v Kehidekustány nejlepší možná atrakce, což je bazén se stále tryskajícími tryskami s vodou 36 st.C teplou s velkým obsahem síry bez zápachu a pak je tu bazének s hloubkou 2 m, kde se zavěsíte a na paže či na hrazdičku a masírujete si uvolněnou a ze závěsu uvolněnou páteř. Jako další atrakce, kterou jinde nemají je plavecký bazén s minerální vodou 32 st.C kde si lenivě zaplavete. A parádní uvolnění je pak styl znak se zavřenýma očima a volně, jen se necháváte unášet a nadnášet.

dsc_0078_26406 po ránu před komplexem dsc_0021_26380 prohlížíme si lázeňský komplex v Kehydekustany

Podrobnosti najdete ve vyhledávačích pod heslem Kehidakustany – termální lázně a dozvíte se vše potřebné. Jen ne tyto parádní zážitky. Ale třeba na webu http://lazne.relaxos.cz/aquapark-kehidakustany-a8-417-0-cz.htm

dsc_0065_26402 prohlížíme si lázeňský komplex v Kehydekustany- venkovní bazény dsc_0066_26403 prohlížíme si lázeňský komplex v Kehydekustany . výhled ze sluneční terasy

Co se nedovíte je to, že místní camping je na prodej a byl mimo provoz, ale dalo se parkovat pod zelení stromů, hned naproti lázeňského komplexu. V noci klid a pohoda, kousek místní večerka s čerstvým pečivem, takže nebylo problémů. Je to konec světa. V neděli jsme přejížděli na Zalakarose přes Zalaapati, což je jen asi 40 km jízdy a zjistili jsme, že tomu tak dlouho asi nebude, protože se tu buduje velké golfové hřiště a v obci Zalacsáry jsou rekonstruované dva krásné zámky na hotelové komplexy. Je to v této lokalitě krásná krajina vhodná pro cykloturistiku a mírnými kopečky, kolem silnice cyklostezky.
V samotném Zalakarosu jsme byli nyní po páté a pořád tu je něco nového a tělu prospěšného. Nové hotelové komplexy.

dsc_0122_26434 venkovní masážní bazény s vodou od 32 st. C do 38 st.C dsc_0108_26424 nový sedací bazén s termální vodou 36 st.C - bačkory k vodě sebou

Co je tu jiné než v jiných termálech Maďarska je to, že v zážitkových bazénech trysky stále jedou a mají dobrý tlak, takže se nádherně vymasírujete. No a mají tu nově lehátka s poduškami, tak odpočinek je překrásný, snivý. Okolo krásná květinová výsadba a zeleň vzrostlých stromů. Okolí ke krásným procházkám v severském stylu i s vyznačenými stezkami. A zase podrobnosti vyhledáte, když zadáte heslo Zalakaros termály. Nejlépe pak www.furdo-zalakaros.hu/cz/ . Dva dny pobytu stačilo a jedem domů a nyní cestou kolem Balatonu.

Po ukončení našeho koupání, to je po 18.00 jsme dojeli do Kesthely, prošli se po místním přístavním molu, dali si výborného langoše a tu podvečerní atmosféru si pěkně a stylově vychutnali.

dsc_0165_26455 koupaliště v Kasthely na Balatonu po rekonstrukci, původní stavba a řešení je z roku 1912 dsc_0177_26463 u přístavního mola na Balatonu v Kesthely

Pak jsme popojeli směrem na Balatonfurde a při stmívání zajeli k uzavřenému campu Camrad.
Další den v úterý pak jedem kolem Balatonu a zastavujeme pod hradem Sziglet abychom se prošli i stejno jmennou stylovou vesnicí.

dsc_0218_26484 na zřícenině se otevírá až v 10.00 a my jsme tady v 8.00 dsc_0231_26491 ale jsou tu i opravená stavení jako rekreační domy

Pak se nám líbilo zastávka v Badacontomaj.

dsc_0248_26503 a zastavujeme v Badaconnytomaj u přístavního mola dsc_0246_26501 a zastavujeme v Badaconnytomaj u přístavního mola a tohle je kopec Badacony 437 m n.m.

Cílové místo pak byla obec Tihany vysoko nad hladinou Balatonu se stylovými doškovými střechami a klášterem kde jsou pochováni i Uherští králové. Pořádně jsme to tu prošmejdili a stačila na to 1 hodina a půl.

dsc_0274_26520 jsme v obci Tihany dsc_0278_26523 jsme v obci Tihany

dsc_0290_26534 jsme v obci Tihany dsc_0275_26521 jsme v obci Tihany

Pak jsme dali zastávku v Balatonfurde, kde jsme se prošli starým lázeňským komplexem, kde jsou provozovány klasické léčebné procedury pro místní, tedy maďarské pacienty.

dsc_0349_26585 a jsme ve starých lázních Balatonfured dsc_0350_26586 a jsme ve starých lázních Balatonfured - léčivý pramen

dsc_0365_26597 na pobřežní promenádě v Balatonfured dsc_0379_26604 na pobřežní promenádě v Baltonfured byl to jachtař

Pak jsme před sebou hnali deštíček až do města Vesprém.

dsc_0386_26610 město Veszprém dsc_0387_26611 město Veszprém

Tady se nedalo bezplatně zaparkovat a tak jsme toto město s hradbami jen pořádně projeli, kde se dalo a pokračovali do města Zirc. Tady jsme si zašli prohlédnout klášter cisterciánů, který zářil novotou.

dsc_0389_26613 klášter cisterciánů v Zircu dsc_0390_26614 klášter cisterciánů v Zircu

No a pak se dali velmi kopcovitou krajinou přes obec Bakonybel až do města Pápa.

dsc_0406_26625 zastavení v Bakonybel - obci mezi kopci Maďarska dsc_0411_26630 zastavení v Bakonybel - obci mezi kopci Maďarska

Jestli někdo říká, že Maďarsko je samá rovina, tak tady by se pořádně divil. Mají tu kopec s výškou 709 m a my projížděli krásným lesnatým údolím. Navečer jsme dojeli před camp ve městě Pápa. Zašli se ještě na dvě hodinky do termálu regenerovat. Tady jsme u místního rozsáhlého campu přespali na parkovišti, které slouží jen občas při velkých sportovních akcích.

Komplex termálů totiž tady navazuje na fotbalový stadion a sportovní školu a tak.

dsc_0415_26631 termální lázně v Pápa dsc_0417_26633 camping u lázní v Pápa

Ráno jsme se prošli městem a zírali na velkolepou rekonstrukci v centru jinak mírně řečeno opomenutého města a jeho historických domů.

dsc_0439_26650 na nově zrekonstruovaném hlavním náměstí v Pápa dsc_0438_26649 na nově zrekonstruovaném hlavním náměstí v Pápa

Z města Pápa jsme jeli směrem na Bratislavu přes město Czorna. V našem oblíbeném Massonmagyarvaru jsme neopomněli utratit poslední drobásky za výbornou zmrzlinu. Za Rusovcema jsme odbočili do Rakouska na Kittsee a na břehu Dunaje v obci Bad-Hainburg poobědvali na parkovišti přímo nad tokem této veleřeky.

dsc_0456_26664 a pak idyla polední siesty u Dunaje v Dad Hainburgu dsc_0470_26671 museum k této události v Bad Hainburgu

No a pak jen jízda domů abychom v obci Žarošice opět natankovali plnou nádrž a zjistili, že jsme měli tentokrát přesně evidovanou spotřebu 68,94 litrů za pouhých 34,20 Kč/litr a najeli celkem 888 km. Celkem jsme na této naší výpravě ujeli bez nehody 1.047 km. Na vstupech do termálů jsme utratili za osobu 1.150 + 2.200 + 3.300 + 3.300 + 900, to je celkem 10.850 forintů. Za bydlení jsme neutratili ani forint, protože jsme spali vždy mimo camp. A to je celé naše jarní putování po krásně zeleném a žlutém jarním Maďarsku.