Na konci léta, ještě když jsou teplé noci, a to bylo od soboty 3.9. do pondělí 5.9., jsme s autíčkem vyrazili do Harrachova, který jsme v odpoledních hodinách prošmejdili na našich kolečkách, a pak odtud nakoukli i na polskou stranu a jeli přes Sklarskou Porebu až do Karpacze, abychom se podívali na to, jak vypadají Krkonoše z opačné strany, než jak jsme je prošli a viděli loni v srpnu, z lokality Špyndlerova Mlýna. Z Karpatcze je totiž pro poláky odtud placený výstup na Sněžku a kus se dá vyjet i lanovkou.

DSC_1352 Harrachov - prý největší skokanský můstek na světě                                                    DSC_1353 Harrachov

DSC_1364 Ve Szklarske Porebe                                                      DSC_1365 Ve Szklarske Porebe

DSC_1391 areal svitostanku Wang                                                      DSC_1394 areal svitostanku Wang

Pak jsme se vrátili do Harrachova a přespali v údolí u chaty Zátiší, která byla v tomto čase jediná, ještě otevřená a mohli jsme tu povečeřet. Hotel dříve sloužící CKM je totiž stále jako nový, ale již delší dobu zavřený.

DSC_1418 ráno v Harrachově při východu slunce DSC_1434 ráno v Harrachově při východu slunce

Ráno pak na svazích tohoto údolí v našem autíčku snídáme a pozorujeme proměny v krajině za vycházejícího slunce. Den začal krásně a tak vyrážíme na jízdu směrem na Jizerské hory. První zastavení je v Kořenově na žeklezničním nádraží, které chátrá a nikdo jej dopoledne ani nenavštívil, i když v 9.18 přijel místní vláček, který byl bez lidí. Pak jedeme do míst, která nic neříkají, ale když zastavíme a vyjdeme na konec cesty a na kopec nad ní, můžeme konstatovat že lokalita Nýčových domků je krásná a stojí za cíl malého výletu.

DSC_1451 v lokalitě Nýčovy domky                                  DSC_1460 na přehradě Souš

Pak jedeme na přehradu Souš, která slouží jako zdroj pitné vody pro Liberecko. Krásná krajina, která za 20 let stačila opět ukázat zelené stromy, které tu kdysi zničili kyselé deště našich a německých elektráren. Na silnici kolem přehrady potkáváme na našich skládacích kolech „cyklozávodníky“, ale i bruslaře a lyžaře na kolečkových strojích.

DSC_1457 na přehradě Souš

Od přehrady se pak dáváme přes Desnou, kde jsou nádherné stavby realizované pro továrníka Riedla.

DSC_1468 Riedlova hrobka v Desné nad Jizerou DSC_1476 Riedlova vila v Desné

Pak přes  Albrechtice na Janov nad Nisou. Tady se snažíme vyhledat chalupu mých pražských příbuzných, ale krajina se za 30 let natolik změnila, že jsme prošmejdili všechny úzké cestičky kolem nádherných chaloupek ve stráních, ale tu pravou hledanou, jakoby zbouraly, prostě jsme ji nenašli.

DSC_1478 pohled na Albrechtice DSC_1479 pohled na Janov nad Nisou

Jedeme zpět přes Jablonec nad Nisou do Rykytnice na Jizerou, kde v části Končiny se máme navečer v neděli setkat se známými, kteří zde mají trávit klidný týden na pronajaté chalupě. Místo v Končinách to je v Buřanech, a tak po hodině hledání a vyptávání máme zkušenost, že naše autíčko zvládne i polní a mírně kamenité cesty stoupající i klesající na úbočích nad Rokytnicí nad Jizerou, která nás překvapila svou rozhlehlostí a velikostí. Ale podařilo se a dnes víme, kde to je ve Františkově, v Končinách, v Buřanech a také víme, že Jabloneček je prostě Jablonec nad Jizerou.

Ale chaloupka, kde jsme strávili asi poslední teplý večer tohoto léta byla půvabná a pořádně zastrčená, takže by ji asi za války vše minulo.

DSC_1502 Jedna z chalup v Buřanech DSC_1506 Jedna z chalup v Buřanech

Poslední den putování byl o návratu domů, ale vzali jsme to přes zámek v Kuksu, abychom jako cíl mohli navštívit lesní betlém, který v 17.století tesal sochař Braun a jeho pomocníci. A tak toto zastavení bylo realizováno a mohu jen doporučit následování.

DSC_1525 zámek v Kuksu                   DSC_1526 zámek v Kuksu

DSC_1541 lesní braunův betlém asi 3 km od zámku                DSC_1558 Betlém od Brauna

Je jen škoda, že si jej místní neváží tolik, jak to bylo námi pozorováno na cestách po Rakousku. Je to skutečně místo hodné zastavení a lesní procházky. Jedinou kladnou změnou byla nová křížová cesta 21.století, která je zde od roku 2008 a byla instalována sochami, které tesali sochaři na setkání v Hořici.

DSC_1560 křížová cesta 21.století pořízená v roce 2008                  DSC_1562 křížová cesta 21.století pořízená v roce 2008

Takže tady je sled pořízených fotek na našich cestách. Přeji i Vám pěkné putování otuto krajinou.